Träningsvecka 4

En hygglig träningsvecka. Fick möblera om i passen för att skona knän. Det sliter hårt att gå nedför med tung packning. Strök därför ett backpass i veckan. Igår var jag i Falköping för ett alpint pass. När jag kom dit var det riktigt disigt. Jag håller till längs bort i familjebacken och där stod ett par snökanoner och gick för högtryck vilket gjorde att jag och ryggsäcken var täckt av ett ispansar efter ett par vändor. Tyckte väl att det blev tyngre och tyngre:) Vid första drickapausen fick jag skrapa rent både mig och utrusningen. Därefter höll jag mig lite längre ifrån snökanonerna.
När jag kört 5 vändor i backen tog jag fram kuvertet jag fått av Tord med dagens uppdrag.
Dagens uppdrag var: ryggsäck på, en knäböj följt av en armhävning följt av en knäböj och sedan ta av ryggsäcken. Låter inte så jobbigt kanske men jag skulle göra det 50 gånger:)
Det var jobbigt! Avslutade det hela med 25 knäböj som bonus och stapplade sedan bort till bilen å då tittade solen fram. Kul med träning som jag inte styr över själv för det berikar, tack Tord!

1x150 min backe 30 kg
1x210 min backe samt uppdragsträning
1x90 min styrketräning samt intervaller rodd
1x60 min styrketräning
1x90 min styrketräning samt cykel
1x120 min styrketräning samt intervaller löpning

Totalt: 720 min

Peter fixade Aconcagua, ta del av hans reseberättelse:)

Träningsvecka 3

Kan ju inte förneka att jag känner mig sliten. Mängden på träningen denna veckan är det inget fel på men det finns mer att önska gällande intevallpassen. Jag har svårt att driva upp pulsen dit jag vill på cykel då jag drar på mig syra i benen. Detta måste jag få ordning på och jag sätter min tilltro till löpningen så i nästa vecka är det dags att smyga igång med detta.

Bara att knyta näven och kämpa på, om 4 månader är det dags för mitt livs utmaning, Denali. Jag skall komma ditt i mitt livs form, så är det bara.

1x210 min backträning/uppdragsträning:)
1x60 min styrketräning
2x120 min styrketräning/intevaller cykel

Totalt: 810 min

Lördagspass!

Äntligen helg och möjlighet att träna i dagsljus. Upp i hygglig tid i morse och packade grejorna och åkte till Falköping. Två timmar upp och ner för backen i full utrustning.

Därefter kom min "date", Tord. Efter en gemensam tur uppför backen var det så dags för specialträning.
Första momentet bestod i 10 utfall på vardera ben och därefter 10 armhävningar i full utrustning.

När detta var klart skulle jag gå en slinga och träna balansen. Riktigt bra övning. Dessutom skulle jag göra det fortare och fortare för varje runda. Jag fick även ett mattetal att lösa medan jag gick. Om jag klarade mattetalet samt tiden så fick jag lite rabatt vid nästa omgång med utfall/armhävningar.

Efter 3 1/2 timma var det så över, phuuuuuuu. Riktigt kul med omväxlande träning där jag inte vet vad som väntar. Mattetalen gick väl så där;)

Nice!

På väg till dagens backpass fick återigen möjlighet att fånga ögonblicket:)

Efter detta gick 150 minuterspasset med glans, bästa passet på länge!

Träningsvecka 2

Det rullar på om man så säger:) Nästan 3000 höjdmeter på pluskontot förra veckan. Det är bara att kriga på närmaste månaden då jag skall ha två veckor återhämtningsveckor i slutet av februari, helt enkelt ladda batterierna för att kunna träna riktigt mycket mars/april.

Nästnästa helg skall Denaligänget träffas hos Martin i Hallsberg. Då är tanken att vi skall ha en gemensam träningsdag och öva på teknik med: fasta rep, replag, stegjärn samt diverse räddningsövningar. Ser fram mot detta och det skall bli jättekul att ses.
Denali The Wall

1x120 min backträning 30 kg i säcken
1x90 min styrketräning/intervaller cykel
1x90 min styrketräning
1x120 min styrketräning intervaller cykel

Totalt: 720 minuter

Keep pushing:)

Ännu ett pass med stegjärn och mina nya kängor. Gött, sådär väder men på slutet tittade solen fram. Efter två timmar i backen dök Tord upp som bor i närheten. Vi hade bestämt att vi skulle ses. Han hade med sig en arbetsuppgift till mig i form av mer träning. 100 knäböj samt 50 armhävningar med full packning. Pulsen tickade igång rejält:)

4 månader kvar!

Idag är det 4 månader kvar till Expedition Denali West Buttress. Det börjar dra ihop sig. I förra veckan betalade jag in slutlikviden för expeditionen. Tärningen är kastad:)

Idag har jag hållit föredrag på Götene Lions Club och jag tog med dom på en resa till topparna Kilimanjaro, Aconcagua samt Elbrus. Alltid kul att berätta om mina äventyr för på något vis får jag uppleva dom igen:)

Häng med i bloggen mot Denali.

Träningsvecka 1

Bra början på ett nytt år tycker jag:) Hela tre backpass varav det ena igår i Falköping tillsammans med Martin. Full utrustning var på med tung rygga samt stegjärn å isyxa.
Martin gör sig redo
Efter två timmar i backen var vi nöjda och energinivån var låg, det rättade vi till med besök på en Kinarestaurang:)

2x150 min backpass 30 kg i ryggan
1x120 min backpass 30 kg i ryggan
2x120 min styrketräning/intervallträning cykel
1x120 min styrketräning/cykel

Totalt: 780 min

Premiärtur!

Idag är det premiärtur med mina nya La Sportiva Olympus Mons Evo. En alpin känga som skall klara de kallaste ställena på jorden. Det är en tredelad känga med innersko, mellansko samt ett isolerande ytterskal. Justerade in mina stegjärn igår å det är samma storlek som jag har på mina La Sportiva Spantik så det torde inte bli några problem.

Fått ytterligare info om Peters toppstöt på Aconcagua. Denna startades klockan 03 från C2 Nido de Condores på 5650 möh och det gör prestationen ännu större. 14,39 lokal tid stod dom på toppen och efter en lång och mödosam nedstigning var dom nere i BC vid 22-tiden. Så bra jobbat! Grattis Peter!

Summit!

Efter att ha legat i ett tält högt uppe på berget i 5 dagar och väntat på bättre väder nådde Peter och guiden Angel toppen på Aconcagua. Så starkt jobbat med en enastående beslutsamhet.

Grattis Peter!

Peter på toppen av Elbrus

Angel

Väntan.......

Väntar på nyheter från Aconcagua och jag har koll på de sidorna som kommer med uppdateringar. Vädret har blivit bättre idag och jag gissar att dom kört ett toppförsök idag. Håller tummarna:)

På lördag kommer Martin ner till mig och då är det dags för ett alpint träningspass igen. Stegjärn på:) Träningen rullar på och så här långt denna veckan har jag avverkat 2400 höjdmeter i Kinnekullebacken, dvs 10 vändor upp och ner i backen. Tur att jag har en bra bok att lyssna på när jag traskar där:)

Condor fotad från C1 Camp Canada Aconcagua
Sliten?;) Strax nedanför toppen.

Toppbild Aconcagua Pekka, Angel (guide) samt Kenneth

Pergite!

Inga nyheter från Aconcagua....

Jag hade hoppats på lite info från Aconcagua idag men tyvärr inte. I mina ögon är det vågat med en topptur imorgon då det fortfarande är kraftig blåst, dock inte storm. Väntar dom tills på fredag ser det ut att bli en finfin dag. Vet inte hur dom har det med reservdagar men dessa torde snart vara slut, Det går att skapa ytterligare en dag om man är beredd att gå hela vägen från C3 ner till BC och sedan vidare hela utmarschen på 18 km. Detta är fullt möjligt men normalt sett stannar man en natt i BC.

Go safe Peter.

GPS-logg från min topptur på Aconcauga där GPSen får lite frispel och indikerar att jag är på hela 7283 möh å det var jag ju inte:),

Anderna 6000 möh

Detta väder....

Det väntade väderfönstret på Aconcagua ser ut att förskjutas ca en dag. Kommande fredag ser enligt prognosen riktigt bra ut för ett toppförsök. Torsdagen pekar mot 20 sekundmeter å då motsvarar detta ca -40 grader å det e svinkallt. Hoppas att reservdagarna räcker till:)

Go safe Peter.

Aconcagua från Gemelosdalen 4200 möh.

Sydtoppen Aconcagua

Väderfönster på Aconcagua!

På torsdag öppnas ett väderfönster på Aconcagua. Det ser ut att vara ungefär ett dygn. Jag håller tummarna för att Peter bidar sin tid på berget å ligger i C3 på 6000 möh när väl chansen kommer.

Den vita väktaren i väster - Aconcagua

Träningsvecka 52

God fortsättning;)

En riktigt bra träningsvecka. Rejäla backpass varav det ena med stegjärn och två bra intervallpass. Dock ingen löpning men vaden är numera smärtfri. Skall smyga igång med lite lätt löpning inom kort.

Toppbilder jag och Martin från Glittertind i uruselt väder.