Träningsvecka 35-15 veckor kvar!

En träningsvecka med mycket cykel. Denna träning uppskattar jag mer och mer. Passar mig bra tycker jag. Snäll mot leder och hela kroppen men effektiv att träna med riktigt hög puls. Under en period har jag tränat hela kroppen varje styrketräningspass. Jag gör nu en förändring och splittar detta passet i två delar på grund av att jag helt enkelt har svårt att hålla energinivån uppe hela passet.

3x90 min cykel (6 pass)
2x90 min styrketräning
1x150 min trekking 25 kg.

Totalt: 600 minuter

Pergite!

Träningsprogram fram till avresa!

Tiden går och det börjar närma sig. Jag har, tillsammans med min coach Johan snickrat ihop min träning fram till avresan till Vallecitos-Aconcagua.

Vecka 34-37 relativt lugna pass men bra mängd, 600 min per vecka.
Vecka 38-41 med högre intensitet, 600 min per vecka.
Vecka 42-43 Tid för återhämtning, 300 min per vecka.
Vecka 44-47 Hög intensitet, 600 min per vecka.
Vecka 48-51 Toppningsperiod, ökning av antal pass, 700-800 min per vecka.
Vecka 52 Julmat och ladda alla depåer:)

Pergite!

Träningsvecka 34-16 veckor kvar!

Veckan började med träning på måndagen å sedan följde två behövliga vilodagar. I torsdags gjorde jag ett försök att slå mitt rekord på cykel till jobbet. Tidigare rekordet låg på 39,50 från 2008. Fick till en kanonlopp och cyklade distansen 18,77 km på 37,41, sittfart 30 km, snittpuls 149 slag per minut. Ungefär halva sträckan går på grusväg.
Igår var jag uppe i Hallsberg och Martin och jag körde ett långpass ihop. Ett annorlunda sådant, en trappa med 427 steg och därefter en slinga ner till starten på trappan. Denna runda körde vi 10 gånger. Ca 2000 höjdmeter blev det innan vi duktigt trötta styrde kosan mot en Thairestaurang för att få välbehövligt käk.

1x210 min cykel (4 pass)
1x60 promenad
1x210 min långpass i trappan.
1x60 min trekking 22 kg.
1x90min styrketräning

Totalt: 630 min

Pergite!

Träningsvecka 33-17 veckor kvar!

Puhhh. En riktigt tuff vecka med riktigt bra träningspass. Känner mig ganska nöjd men sliten. Dagens träningpass på  gymmet blev i rehabstil. Absolut ingen energi att uppbringa. Bara att göra det bästa av saken. I onsdags var Martin på besök och vi körde ett pass på det vackra Kinnekulle.Igår körde jag ett långpass från Tanumshede till Fjällbacka. Första timmen hade jag ett åskmoln i hasorna och fick pinna på i riktigt rask takt. Yes, jag gillar inte åska:). Tiden går och det börjar närma sig. Det är snart dags att dra upp riktlinjerna för träningen fram till avfärden till Vallecitos-Aconcagua. Vi kommer preliminärt att bli 8 deltagare på min expedtion varav 5 svenskar. Vi har skapat kontakt med varandra. Ser ut att bli ett bra gäng med många bra erfarenheter.

2x90 min cykel (4 pass)
1x120 min backpass.
1x90 min styrketräning
1x 60 min styrketräning
1x180min trekking med 23 kg.

Totalt: 630 min

Pergite!

Träningsvecka 32-18 veckor kvar!

Förra veckan var en riktigt klen träningsvecka. Endast tre träningspass då jag var på fisketur hela helgen. Men ingen fisk:( Det blev i alla fall ett riktigt tufft pass, cykel till jobbet där jag gjorde mitt bästa för att slå mitt rekord som är 39,40. Klockan stannade på 42 minuter så det är bara att träna på. Snittpulsen under denna cykeltur landade på 146 slag per minut. Så nog gjorde jag mitt bästa alltid. Nu är det bara att ta nya tag och planen är att Martin och jag skall ta en rejäl tur på Kinnekulle på onsdag.

1x90 styrketräning
1x90 min cykel (två pass)
1x90 min backe 25 kg.

Totalt: 270 min

Pergite!

Träningsvecka 31-19 veckor kvar!

Så var då semestern slut. Skall bli skönt att börja jobba igen. Sedan har jag ju något kul att se fram mot, expedtion Vallecitos-Aconcagua med avresa 1/1 nästa år. Nu skall jag jobba på hårt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för mig på berget. Denna gången skall jag till toppen. Något annat finns inte, helt enkelt, All in or nothing:)

Vågen visar 87 kg. Slarvat en del på semestern men nu är det hård tag som gäller I morgon skall jag köra mitt första backpass på länge. Riktigt längtar efter Kinnekullebacken:)

2x60 min cykel
1x60 min trekking 25 kg.

Totalt: 360 min.

Tänkvärt!

Det spelar ingen roll hur vi ser ut och vilka förutsättningar var och en har utan det handlar om att vi alla kan ge allt när vi tränar. Detta utifrån där vi befinner oss idag. När jag går och tränar gör jag ett val, träna halvdant eller verkligen ge 100% av det JAG kan. Det kan vi alla.

Racet! Träningsvecka 29-30!

Är då hemma igen efter min första F1 resa. Förväntningarna var höga innan avfärden till Budapest. Jag har följt F1 så länge jag kan minnas och det var helt fantastiskt att se det live. Vilka fartresurser! Loppet blev mycket dramatiskt då det kom en störtskur precis innan start. Slutställningen blev Riccardo-Alonso-Hamilton. De mest hängivna supportrarna, förutom Calle å jag, var Finnarna som hejade gränslöst på Räkkonen samt Bottas. Svårt att uppskatta hur många som var där men säkert över 100 tusen åskådare. Kommer jag att åka på någon mer resa?, självklart. Kanske Spa-banan i Belgien nästa år:)

Drivers parade innan start.

Träningen under denna veckan var starkt begränsad, men vi gick mycket i hög temperatur.

2x60 min löpning
1x60 min trekkning

Totalt: 360 min

1x90 min styrketräning
8x60 min promenader i tryckande värme:)