Legenden är med!

Ännu en mycket varm dag på Hungaroring. Största intrycket gav denna flagga, Ronnie Peterson, Sveriges enda riktiga F 1 stjärna. Legender lever för alltid.

Kimi Räikkonen

Fick faktiskt en lunch med Kimi.

Hungaroring Formula 1

Är nu på plats i Ungern - Budapest för att se Formel 1 på Hungaroring. Idag var det första träningsdagen och Hamilton var snabbast. Det har varit över 30 grader varmt med hög luftfuktighet.
Forza Ferrari!
Pergite!

Träningsvecka 27-23 veckor kvar.

Vilken värme! När det e vinter då e det för kallt å nu när det e sommar för varmt;) Att det aldrig kan vara lagom;)
En behaglig träningsvecka. Har precis haft besök av min coach Johan och vi snackade lite om nuläget. Så här långt känns det bra. Behöver gå ner ca 5 kg till, och med en nuvarande vikt på 86 kg så känns det som det inte kommer att bli några problem. Jag kommer att fortsätta träna så som jag gjort men kommer ju längre tiden går fokusera på uthålligheten.Håller på att testa mig fram med olika typer av "gel" och häromdagen fick jag en snilleblixt när jag var och handlade, flytande honung. 80 g kolhydrater per 100 gram. En behändig flaska med totalt ca 1500 kcal. Detta skall jag testa och se effekten av.

1x90 min styrketräning
3x60 min cykel
1x60 min löpning
1x60 min trekking 30 kg.

Totalt: 390 min.

Jotunheimen!

03,00 åker vi från Fjällbacka och är uppe vid foten av Glittertind 10,15. Vädret är inget vidare. Det blåser kraftigt och byter om och gör oss redo att starta trekken.
Vi tar den första stigningen i ett svep och kommer upp till ett pass där vi fyller på vätska. Vi startade på 1100 möh och är nu uppe på 1500 möh.
Sikten är dålig bitvis och vi funderar på hur det är högre upp på berget. Vi kommer fram till en fjällfors som vi skall korsa och denna går utan problem.
Efter detta strävar vi sakta men säkert uppåt och Martin bestämmer takten. Strax innan foten av Glittertind har vi ytterligare övergångar som är riktigt svåra men det löser sig. Vid foten tar vi sedan paus 10 min och klämmer i oss energidricka å choklad. Vi är nu på 1700 möh och vinden är inte alltför stark. Nu börjar det riktiga jobbet och det är rejält brant inledningsvis uppåt.
Blåsten ökar ju högre upp vi kommer och vi tar en paus när vi når 2000 möh. Ner med mer vätska och choklad. När vi kommer upp 2200 möh möter vi några som vänt om strax innan toppen. Det blåser storm där uppe säger dom. Vi resonerar om saken och fortsätter. Vi möter ytterligare några som varit på toppen. Skalkläderna är på och det smattrar iskristaller mot våra kläder. När vi är på 2420 möh tar vi ytterligare ett snack och beslutet blir att vi fortsätter då det bara är några hundra meter till toppen. Det blåser storm och jag får stå bredbent när jag står still. Vi är inne i molnen och sikten är ca 10 meter. Nu är vi på toppen säger jag till Martin. Vi kunde lika gärna varit på månen. Knäpper några kort och vi är nog inte mer än 3 minuter på toppen. Martin har noterat några glaciärsprickor nära toppen. Känns inte bra. Vi är ivriga att skynda ner. Min GPS notererar 2462 möh.
Toppbild Martin.

Nedfärden startas och när vi kommer ner några hundra höjmeter blir vädret något bättre. Vi tar det riktigt lugnt på nedvägen och kommer duktigt trötta ner till bilen efter ett gott dagsverke. Min högsta puls under turen var 147 och min snittpuls hamnade på 121. Distansen blev 18,96 km och 1768 höjdmeter uppåt samt 1760 höjdmeter nedåt. Kaloriförbrukning 4300 kcal.
Dagen därpå tar vi vilodag och planen är att gå en guidad tur genom isfall samt glaciär men detta ställs in på grund av att det väntas dåligt väder. Martin och jag bestämmer att vi skall gå vanliga leden uppför Galdhöpiggen.
Vi startar vid 08 tiden på morgonen och vädret är sisådär, duggregn med en och annan kraftigare skur. Å så blåser det förstås och det är värst.
När vi kommit upp till ca 1700 möh tar vi rast och tycker väl att vädret är under kontroll.
Vi kommer upp på platån innan vi skall börja klättra lite brantare och vinden friskar i rejält. När vi sedan når ca 2100 möh är vi helt exponerade då vi är på en bergsrygg. Det känns inte säkert att fortsätta. Klar risk att helt enkelt blåsa omkull. Vi tar beslutet att vända. Inte kul men klokt. Till slut kommer vi då ner och har i alla fall fått en fin tur. Högsta puls 146 slag per minut, snittpuls 120. Distans 8 km, 1118 höjdmeter uppåt och 1131 meter nedåt. Trots dåligt väder hade vi riktigt fina pass. Bra träning i dåligt väder är också något jag lär mig något på.
Pergite!

Träningsvecka 28-24 veckor kvar.

Hej hopp i sommarvärmen. Turen i Norska fjällen  tog hårt på kroppen. Träningspassen efter hemkomsten gick riktigt tungt. Tar tid att fylla på bränsle igen. Hur som helst var det en riktigt nyttig tur och framför allt, kul att lära känna Martin bättre. Han har gjort en bedrift, brutet ben och sönderslitna ledband i foten och nu var vi i fjällen tillsammans och slet duktigt. Han kommer att bidra med mycket när vi väl är på Aconcagua.

6x60 min trekkning
1x90 min styrketräning
1x60 min löpning

Totalt: 510 min.

Pergite!

Träningsvecka 27-25 veckor kvar.

Så är jag då ner på "platt" mark igen. Har varit i Jotunheimen och tränat i riktigt dåligt väder. Vi nådde toppen av Glittertind på lördagen i storm. Så sent som 40 höjdmeter under toppen övervägde vi att vända om. På måndagen gjorde vi ett försök på Galdhöpiggen men avbröt i ännu värre väder på 2100 möh. Vi kände oss inte säkra på att fortsätta och därmed var beslutet självklart. Reseberättelse kommer om ett tag. Bilden är tagen på toppen där Martin redan startat nedfärden.

1x30 min promenad.
11x60 min trekking.

Totalt: 690 min.

Fjälltur!

Yes, Jotunheimen väntar på Martin och mig. Natten mellan fredag och lördag åker vi upp till de Norska fjällen.  Har inte tränat något i veckan på grund av förkylning men nu e jag på gång.

Planen ser ut så här.

Lördag: Glittertind 2465 möh (eller stämmer det!?) Beräknad tid ca 10 timmar och 2750 höjdmeter.
Söndag: Vilodag med kortare trek.
Måndag: Stegjärn på och glaciärvandring och bestigning av Galdhöpiggen 2469 möh. Ca 10 timmar och 2750 höjdmeter.