4 Seven Summits - Kilimanjaro

Hallå där, nu tänkter jag försöka mig på att göra min subjektiva jämförelse av högsta toppen i Afrika, Europa, Sydamerika samt Nordamerika.
 
Jag börjar med Kilimanjaro. I september 2008 gav jag mig iväg till mitt fantastiska äventyr på Kilimanjaro. Ett fantastiskt vackert berg där man vandrar igenom alla klimatzonerna. Det är en lång vandring till riktigt hög höjd, 5895 möh.
 
Skall du njuta av att bestiga underlättar det om du är vältränad och har vandrat en del tidigare. Du bär en ryggsäck som inte väger mer än 6-7 kg, bärare tar upp resten av dina saker. Berget ligger strax söder om ekvatorn och har ett ganska stabilt väder. Jag gick Machameleden på 6 dagar vilket i alla fall var en dag för lite för mig. I rent oförstånd lade jag inte till en extra acklimatiseringsdag i Karanga camp. Detta  misstag gjorde min topptur svårare. 
 
Vandringen uppför berget gick snabbt och mina ögon, med den kunskap jag har idag, för fort. Det gjorde att jag blev rejält yr i huvudet under toppturen och när jag väl stod på toppen var jag groggy. Inte så kul men jag lärde mig mycket. 
 
Dagarna uppför berget var mellan 4-6 timmar förutom toppstöten som tog ca 9 timmar.
För att acklimatisera sig väl behöver man ta det lugnt och inte stressa, djupandas för att syresätta kroppen så bra som möjligt, dricka mycket och bara njuta över att vara där. 
 
Under toppturen kan det bli riktigt kallt, ned mot -15 grader så dunjackan behöver vara med. 
 
Naturen på Kilimanjaro är fantastisk, speciellt i Barranco valley, dit kommer man på tredje dagen. Där växer det träd och växter som anpassar sig till minusgrader samt tropiskt klimat. 
Väl uppe på kratern finns det fortfarande en del glaciärer, dessa smälter och kommer försvinna.
Det är inga tekniska svårigheter på Kilimanjaro utan bara en lång vandring upp/ned. Det närmaste man kom klättring var Barranco Wall men det gick fint då det hela tiden är gott om plats att sätta fötterna på. 
Tips till dig som skall åka till Kilimanjaro är att käka något/dricka varje gång ni tar en paus, då kan du hålla en jämn energibalans samt en bra vätskenivå i kroppen. Ta hand om dig själv så du inte fryser/svettas, reglera din klädsel. 
 
På en femgradig skala upplever jag att Kilimanjaro har:
 
Tekniska svårigheter: 1
Längd på expeditonen 1
Fysisk ansträngning 2
Väderförhållanden 1
 
I mina ögon är det alltså "lätt" att bestiga Kilimanjaro. Det får dock aldrig underskattas då det är en riktigt snabb bestigning till nästan 6000 möh. Toppturen är tuff och kräver att man verkligen vill nå toppen av hela sitt hjärta. 
 
I nästa inlägg kommer Elbrus.
 
Pergite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0