14 dagar kvar! Träningsvecka 23.

Hemma igen på västgötaslätta:) Varit på tur i Norge och träning på is. I torsdags kväll hade vi teorigenomgång med våra kursledare. Vi var sex Elbrusdeltagare som skulle gå kursen. På fredagen tog vi bilen till Nigarsglaciären som ligger på ca 350 meters höjd. En anmarsch på 45 minuter innan vi stod vid gläciärkanten. OjOj vad vackert!
 
Avspärrningarna är inte till för syns skull. Ett par tyskar dog innanför avspärrningarna i fjol då dom skulle ta kort vid glaciärkanten och det blev ett stort skred. På 10 år har gläciären flyttat sig 300 meter uppåt. Tragiskt. Det första vi fick träna på var att knyta in oss i replag. Detta för att säkra varandra vid ett eventullt fall ner i en glaciärspricka. Vi tränade på stegjärnsteknik, säkring samt räddning ur glaciärspricka. 
 
Martin i en glaciärspricka. När jag själv var nere i spickan fick jag känslan av att hänga fritt ner i ett kylskåp. Bedårande vackert men kallt:)
 Himalaya-veteranen Martin:)
Jag tränar vertikalklättring och stegjärnsteknik. 
 
Vår guide Adam, Martin samt Peter. 
Sista dagen avslutade vi med att repellera ner för en isvägg. Spännande!
Stefan på väg ner för väggen.
 
Kursen avslutades och vi fick ett diplom. Mycket var nytt för mig och jag har mycket att lära om knopar och säkring. Det som kändes riktigt bra var min stegjärnsteknik som sitter bra tycker jag och det är främst det vi kommer ha nytta av på Elbrus. 
 
Lika kul som själva kursen var det att träffa dom andra som skall till Elbrus, Andreas, Peter, Martin, Micke, Stefan. Vi hade två riktigt bra guider, Adam och Björn André. Info om utbildning finns på: http://www.bfl.no/
 
Nu är det bara ett två veckor kvar till Elbrus expedtionen och nu gäller det att träna på, i lagom dos och mental fokusering på vad som komma skall. Jag skall göra vad jag kan för att nå mitt mål och stå på Europas högsta topp.
 
En hygglig träningsvecka:)
 
1x60 min cykel
1x90 min cykel (stentufft pass)
1x60 min styrketräning
1x360 min alpin träning
1x480 min alpin träning
1x240 min alpin träning
 
Totalt: 1230 min 
 
Pergite!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0