Jotunheimen!

03,00 åker vi från Fjällbacka och är uppe vid foten av Glittertind 10,15. Vädret är inget vidare. Det blåser kraftigt och byter om och gör oss redo att starta trekken. 
Vi tar den första stigningen i ett svep och kommer upp till ett pass där vi fyller på vätska. Vi startade på 1100 möh och är nu uppe på 1500 möh. 
Sikten är dålig bitvis och vi funderar på hur det är högre upp på berget. Vi kommer fram till en fjällfors som vi skall korsa och denna går utan problem.
Efter detta strävar vi sakta men säkert uppåt och Martin bestämmer takten. Strax innan foten av Glittertind har vi ytterligare övergångar som är riktigt svåra men det löser sig. Vid foten tar vi sedan paus 10 min och klämmer i oss energidricka å choklad. Vi är nu på 1700 möh och vinden är inte alltför stark. Nu börjar det riktiga jobbet och det är rejält brant inledningsvis uppåt. 
Blåsten ökar ju högre upp vi kommer och vi tar en paus när vi når 2000 möh. Ner med mer vätska och choklad. När vi kommer upp 2200 möh möter vi några som vänt om strax innan toppen. Det blåser storm där uppe säger dom. Vi resonerar om saken och fortsätter. Vi möter ytterligare några som varit på toppen. Skalkläderna är på och det smattrar iskristaller mot våra kläder. När vi är på 2420 möh tar vi ytterligare ett snack och beslutet blir att vi fortsätter då det bara är några hundra meter till toppen. Det blåser storm och jag får stå bredbent när jag står still. Vi är inne i molnen och sikten är ca 10 meter. Nu är vi på toppen säger jag till Martin. Vi kunde lika gärna varit på månen. Knäpper några kort och vi är nog inte mer än 3 minuter på toppen. Martin har noterat några glaciärsprickor nära toppen. Känns inte bra. Vi är ivriga att skynda ner. Min GPS notererar 2462 möh. 
Toppbild Martin. 
 
Nedfärden startas och när vi kommer ner några hundra höjmeter blir vädret något bättre. Vi tar det riktigt lugnt på nedvägen och kommer duktigt trötta ner till bilen efter ett gott dagsverke. Min högsta puls under turen var 147 och min snittpuls hamnade på 121. Distansen blev 18,96 km och 1768 höjdmeter uppåt samt 1760 höjdmeter nedåt. Kaloriförbrukning 4300 kcal. 
Dagen därpå tar vi vilodag och planen är att gå en guidad tur genom isfall samt glaciär men detta ställs in på grund av att det väntas dåligt väder. Martin och jag bestämmer att vi skall gå vanliga leden uppför Galdhöpiggen. 
Vi startar vid 08 tiden på morgonen och vädret är sisådär, duggregn med en och annan kraftigare skur. Å så blåser det förstås och det är värst. 
När vi kommit upp till ca 1700 möh tar vi rast och tycker väl att vädret är under kontroll. 
Vi kommer upp på platån innan vi skall börja klättra lite brantare och vinden friskar i rejält. När vi sedan når ca 2100 möh är vi helt exponerade då vi är på en bergsrygg. Det känns inte säkert att fortsätta. Klar risk att helt enkelt blåsa omkull. Vi tar beslutet att vända. Inte kul men klokt. Till slut kommer vi då ner och har i alla fall fått en fin tur. Högsta puls 146 slag per minut, snittpuls 120. Distans 8 km, 1118 höjdmeter uppåt och 1131 meter nedåt. Trots dåligt väder hade vi riktigt fina pass. Bra träning i dåligt väder är också något jag lär mig något på. 
Pergite!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0