Fysiken.

Fram till i slutet på detta året har jag på mig att förbereda mig inför min Aconcaguabestigning. När jag väl är där finns det inget jag kan förbättra, då är det tvärt om, hög höjd bryter ner kroppen. 

Jag jobbar sakta men säkert upp min kondition. Första steget är att bygga upp grundkonditonen och där är jag idag. Det är dags att börja med lite intervallträning och backträning. Det går inte att bygga upp sin kondition snabbt, finns inga genvägar utan det skall ta tid. Jag kommer att fortsätta med styrketräningen en dag i veckan ett tag till. Funderar på att gå upp till två gånger i veckan längre fram. På hög höjd förbränner man långt över 5000 kcal per dag bara genom att vara där så det finns inte en chans att kompensera den förlusten genom matintag i samma mängd. Aptiten på hög höjd är inte den bästa. Fettet som man har på kroppen är ett bränsle som duger vid låg ansträngning men inte när man jobbar hårt, då är muskler ett bättre bränsle.

Jag försöker nu gå ner i vikt (fett), samtidigt som jag försöker behålla den muskelmassa jag har. Jag räknar inte kalorier var dag men tror jag har rätt så bra koll på läget. Ligger mellan 2500-3500 kcal per dag om jag gissar.
Jag prioriterar att få i mig mycket protein som är kroppens byggsten, kyckling, fisk samt kött etc. Det jag försöker hålla in på lite är kolhydraterna. 

Idag var jag ute och körde ett tempopass med min grabb. Gick riktigt bra med ett högt tempo. Jag är glad över att jag fortfarande hänger med honom. Men det är klart, han tog nog inte i för fullt....

När jag väl kommer till Aconcagua så skall jag vara 10 kg lättare och vara i mitt livs form!, då har jag förutsättningar för att stå på toppen av världens högsta berg utanför Himalaya.

Pergite! 


Kommentarer
Postat av: Mira

Du har koll!

2012-04-08 @ 18:46:52
Postat av: Kenneth

Mira,

Kul att du följer bloggen vilket jag uppskattar. Jag hoppas jag har koll på läget men det är mycket att förbereda såväl fysiskt som psykiskt. Sedan är det viktigt att ha rätt utrustning å jag tittar mycket på hur andra som redan varit där gjort.

2012-04-08 @ 18:57:48
Postat av: Joel

Härligt att se hur förberedelserna framskrider. Ett allmänt tips är att du tar med någon form av smaksättning till vattnet, t.ex. isostarpulver osv. Speciellt när du kommer högre upp och du börjar få svårt med aptiten och smaken av vattnet, så kan det vara bra att ha. Dessutom ger det ju extra energi.

2012-04-16 @ 17:54:33
Postat av: Kenneth

Joel,

Kul att du tittar in. Tackar för tipset som jag skall prova det snaraste. Inga skador än så länge vilket är riktigt skönt. Formen är hygglig och jag tycker att jag har god tid på.

2012-04-16 @ 21:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0