Expedition Denali del 1

Denali West Buttress leden
Söndagen 7/5 bar det av hemifrån. Upp till Hallsberg där Martin och Stefan väntade. En fullastad pickup styrde sedan kosan mot Arlanda där vi checkade in våra väskor och sedan tillbringade vi någon timma i en launch.

Sedan var det flyg för hela pengen, Reykjavik-Seattle-Anchorage. Vid 23,30 lokal tid hade vi checkat in på vårt hotell och dagen därpå åkte vi de cirka 20 milen till Talkeetna.
Måltid i Anchorage

Den 8/5 var vi alltså på plats i Talkeetna och hade således några dagar innan expedtionen startade den 12/5.
Lokal stormarknad i Talkeetna.

Talkeetna hade man gjort rätt så snart, en huvudgata och inte mycket mer:) Överallt mullrade V8orna som självklart nästan alla Amerikaner har under huven. Inte mycket miljötänk här inte. Bensinen kostade ca 8;- litern. Vi fick en första blick av The Great One, Denali

Vi gjorde ett besök på kyrkogården och då speciellt för att hedra de klättrare som omkommit på Denali.

Den 11/5 samlades vi hos arrangören AMS för en genomgång å dagen därpå var vi där 08,00 för genomgång av utrustningen. Vi skulle även fylla på 3x3 kg med "trailfood". Dvs lunchkäk att äta mellan frukost och middag. Trailfood bestod av massor med olika saker, snickers, twix, M&Ms, torkad biff, bounty mm. Vi tränade en del på knopar och framför allt att klättra upp för ett vertikalt rep med hjälp av slinga samt jumar.
Stefan i träning
Ju längre dagen skred ju mer ökade spänningen, vädret var ok och prognosen talade för att vi skulle lyfta mot BC på eftermiddagen och klockan 15 lastade vi 2 Vans (naturligtvis med V8 på 6 liter:)) knökfulla och körde mot flygplatsen. Ca 20 grader varmt och där stod jag i alpin utrustning inklusive storskor:)
Bara att knö in sig i planet
Gott om glaciärsprickor, det skulle jag lära mig mer om skulle det visa sig:)
Efter ca 45 min flygning landade vi i Denali Base Camp på ca 2200 möh.
Landningsbana
Vårt tält i BC
Efter vi fått upp lägret och käkat middag så var det dags att knyta sig. Dagen efter skulle vi förflytta oss 9 km maxlastade.