Mendoza - Acklimatiseringsturen

Innan mörkrets inbrott kom vi då till vår första lägerplats. Vi fick en genomgång om tälten samt köken och sedan var det bara att sätta igång med sysslorna. Hjärtat jobbade hårt och det kändes att jag inte var på havsnivå. Precis intill vår lägerplats har vi rinnande vatten som vi kan använda, tillsätter ett vattenreningsmedel och sedan är det klart att dricka. Vi ligger en natt på denna höjden och fortsätter sedan till läger 2 på 3500 möh där vi ligger tre nätter.
 
Läger 2
Från läger 2 gör vi dagen efter ankomst en dagstur upp till ett pass på 4200 möh där någon har släpat upp en gjutjärnsskylt för att markera gränsen mellan Chile och Argentina. Dit upp har jag det riktigt tungt, känns som jag inte har återhämtat mig riktigt då jag var sjuk mycket nära avresan. Det var bara att kämpa på.
På väg ner passerar jag på skrå i en brant med rullgrus och det bara släpper under fötterna och jag räddas av Jonas. Annars hade det slutat i en bäck 50 talet meter längre ner. Är helt urlakad när jag kommer tillbaka till lägret denna dag. Helt slut. Mina tältlagskamrater hjälper mig med mat och dryck.
Ingen power där inte!
 
Dagen därpå är det ytterligare en dagstur till en gammal gruva. Avstår denna tur på grund av att jag behöver vila efter gårdagen. Acklimatiseringen flyter inte på som jag vill, känner mig lite orkeslös och hostar vid ansträngning.
Dagen därpå lyfter vi till läger 3 på 4000 möh och där möter oss denna syn!
 
Giganten Aconcagua!
 
Under denna del av vår expedition får vi även bekanta oss med fenomenet Penitentes, istappar fast uppochner.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0