Flyget bokat!

Nu så är flyget bokat. Avresan går från Arlanda 7/5 på eftermiddagen och vi mellanlandar på Island och därefter landar vi i Anchorage i Alaska på eftermiddagen samma dag. Tack vare en 10-timmars tidsförskjutning bakåt landar vi bara två timmar efter vi startat vår resa:) Hemresan är bokad 5/6. Expeditionen startar 11/5 och är över 1/6. Vi har ombokningsbara biljetter om vår expedition drar ut på tiden. Tack vare att vi bokat tidigt kom vi undan med 7 tusen.

Träningsvecka 38

En riktigt bra träningsvecka. I helgen jag haft besök av Stefan som skall med till Denali och vi tog en tur till Jättadalen och Billingen. Vi provade på repillering i det sköna vädret. Vi fick testade även säkringsteknik å knopar av alla möjliga slag:) I morgon är det dags för ett backpass igen:)

2x60 min löpning/intervaller
1x90 min backträning
1x60 min backträning
1x60 min trekking

Totalt: 450 min

Pergite!

Vid regnbågens slut finns det en potta fylld med guld:)

Backpass igår, fint väder under dagen men när jag kliver ut bilen vid Kinnekullebacken smäller det för första gången. Studerar vädret noga när jag kämpar mig uppåt i backen och åskovädret ligger strax bredvid. Det smäller några gånger till  men sedan drar det vidare. Sedan kom regnet med besked men vad gjorde det, jag var ju varm. När regnet dragit förbi kom solen och regnbågen. Äntligen tänkte jag, vid regnbågens slut finns det en potta fylld med guld. Jag satte högsta fart nedåt mot regnbågens slut å när jag väl var ner hade den försvunnit. Vackert var det i alla fall och jag kanske får en ny chans någon annan gång.

Träningsvecka 37

Jajamän:) En riktig toppenvecka med riklig blandning av träning. Två kanonpass på gymmet, två kanonpass i Kinnekullebacken, ett nära döden intervallpass a la Marit Björgen toppades idag med ett top of the line pass på cykel där jag slår mitt rekord på nära 4 mil med 1 min, förra rekordet satte jag 3 veckor innan jag drog till Elbrus. Man kommer långt med pannben!

Skönt att det fungerar bra men allt är inte på topp. Det är nog så att pannbenet är starkare än kroppen för närvarande. Optimalt blir det när dessa går hand i hand, det kommer dom att göra tids nog.

Nästa vecka är det dags att gå upp på två intervallpass i veckan, 2 Björgen alltså med 4x4 min med 90-95% av maxpuls med tre minuters "vila" mellan varje intervall med 70% av maxpuls.

Nytt rekord!

2x90 min backträning, 26 kg i säcken
1x90 cykel maxtempo
1x90 min löpning/cykel/intervaller

Totalt: 480 min

Träningsvecka 36

Nu e jag igång igen. Träningen flyter på. Är lite mör i kroppen efter två veckor seriös träning. Löppasset igår var ett gött pass, från Tanumshede på grus, asfaltsvägar, trailstigar och över bohuslänska klippor med inslag av scrambling. Två timmar tog det innan jag nådde stugan i Fjällbacka. Motivationen är på topp å jag ser fram mot varje träningspass. Det är bara att köra på:) I morgon väntar ett rejält backpass på Kinnekulle:)

1x90 min backträning 26 kg i ryggan
1x60 min löpning/intervaller
1x120 min löpning
1x90 min cykel

Totalt: 480 min

Träningsvecka 35

Återstart av riktigt seriös träning har var målsättningen denna veckan. Och oj oj vad lätt det går att träna när motivationen är på topp. Mot Denali! Men lugnt å fint, bygga upp träningsmängden sakta men säkert. Två backpass med 26 kg i ryggsäcken blev det i veckan. När jag anlände till Kinnekullebacken i onsdags var jag glad som ett barn på julafton, yes, nu är det dags igen. Backen stod och väntade på mig;) I övrigt har det blivit en blandning av löpning/intervaller/styrketräning. Intervallpasset i tisdags var tufft. Har inte tränat med så hög puls på ett bra tag så det kändes:) En riktigt skön start och kroppen känns bra, inte i toppform men dit kommer jag, det vet jag och jag är beredd att göra vad som krävs. Jag kan och jag gör!

I veckan har jag även varit på en hälsoprofilbedömning med konditionstest och jag hade bra värden. Hade i och för sig inte väntat något annat men det var kul att få det på pränt. Jag har en riktigt bra plattform att stå på och det tänker jag förvalta på bästa sätt.

I måndags fick jag ett glatt besked, jag har blivit antagen till Denali West Buttress Expedition. Jag har fått fylla i ett omfattande ansökningsformulär om min tidigare erfarenhet som dom sedan synat i sömmarna. I morgon skall jag betala in anmälningsavgiften på 1500 USD. Även denna gång åker jag med Adventure Lovers och expeditionen finns beskriven här:

Det som glädjer mig lika mycket som att jag klättra Denali är att Martin och Stefan skall med. Bägge två var med senast på Elbrus och det är personer som jag litar på till 100%. Kort å gött, goa gubbar som ställer upp i vått och torrt:)