Träningsvecka 30

Ytterligare en vecka med mycket träning. Provade på 30 kg på ryggen och det var tungt å lite obekvämt. Fick lite ont i höften och tror att det kom av att ryggsäcken halkade ner lite för långt. Nu e semestern slut och åter till arbetet imorgon. Känns ganska bra.

1x120 min löpning
240 min trekking 15 kg
120 min cykel
90 min trekking 30 kg
60 min styrketräning
30 min löpning
60 min löpning

Totalt: 720 min. (så här långt, högsta träningsmängden så långt)

Vikt: 86,5 totalt -6,0 (upp ett kg, slarvat med maten lite...)

Andra halvan...

Nu är jag inne på andra halvan av mitt träningsår som förhoppningsvis tar mig till toppen till Aconcagua. Har jag så här långt lyckats? Jo tycker jag, men mycket återstår och tiden rinner iväg. Känner att tiden närmar sig och jag känner mig inte "färdig" för mitt äventyr. Vad tänker jag då på?

Konditionen. Jag behöver vässa den betydligt och detta kommer jag att göra genom intervallträning/backpass med tung packning.

Uthålligheten. Är ännu inte bekväm med riktigt tung packning, över 25 kg. Det är bara att nöta på.

Utrustningen. Min erfarenhet från Kilimanjaro räcker inte då detta är ett "varmt" berg och Aconcagua är ett svinkallt. I denna fråga behöver jag helt enkelt fråga dom som vet. Vill ju inte chansa.

Viktnedgången. Ok så här långt och visst skall jag lyckas med att gå ner mina 10 kg, Räcker det, kanske behövs det ytterligare några.

Nu är det dags för ett träningspass i solskenet...

MotionX-GPS!

Ett tips till er som vill ha koll på träningen är att ladda ner appen MotionX-GPS. En suverän app som hjälper dig med en mängd information under och efter ett träningspass.

info: http://news.motionx.com/category/motionx-gps/
 MotionX-GPS

Hård träningsvecka!

Är inne i en hård träningsvecka med så här långt 6,5 tim löpning/trekking. Nu e fötterna lite slitna så det får bli en långtur med cykeln.

Träningsvecka 29

En vecka med bra träning, känner mig riktigt nöjd med denna veckan. En vecka kvar på semestern och det är bara att hänga i och ta vara på "mertiden".

360 min trekking, 10 kg packning, 2000 höjdmeter.
1x30 min löpning
1x60 min löpning snabbdistans. Kanonpass där jag känner att kondisen är på väg uppåt!
120 min trekking 25 kg packning, kuperad terräng Billingen.
60 min styrketräning.

Totalt: 630 min.

Isostar.

Har provat en del olika energidrycker med skiftande resultat. Har nu hittat något som passar min mage samt ger mig ett bra energi när jag tränar långa pass. Gelen är tänkt att var en extra energiboost när det börjar bli riktigt tungt och energidrycken använder jag under hela passet.

Styggehö

Avslutningsvis en bild på Styggehö. Jag vill varmt rekommendera ett besök i Jotunheimen nationalpark. Ett fantastiskt vackert ställe som skänker mig så mycket skönhet, och naturligtvis, träning. Självklart åker jag tillbaka hit och kanske en bestigning av just Styggehö som måste göras med guide då det inte finns någon utstakad led.

På väg tillbaka.

En bild från vandringen tillbaka tagen på platån med Glittertind i bakgrunden. Vi pratade en hel del om att vi vände och jag fick lägga mycket möda för att förklara för Calle att beslutet var det enda rätta och när vi kom ner igen var vi nöjda med turen som efter omständigheterna blev så lyckad den kunde bli.

Sista stigningen - vi vänder.

Duggregnet har övergått i snöfall. Vi tog en paus innan sista stigningen och fyllde på med sportdryck och kexchoklad. Calle hade åkt på en förkylning och hade så här långt under den två timmar långa vandringen hostat rätt så mycket. Vi pratade om saken och beslutade oss för att fortsätta uppåt. När vi passerar 2100 möh går det inte längre på grund av att hostan, han får helt enkelt inte behålla det han ätit och druckit. Vi resonerar om saken och tar det enda riktiga beslutet i det läget, vi vänder nedåt. Det var ytterligare minst en timme kvar till toppen och med tom mage och en hemsk hosta fungerar det inte. Berget finns kvar men viktigast är hälsan. Efter 6 timmar är vi då tillbaka i Spiterstulen och bums ner med Calle i sängen och idag är han lite bättre men hostan är kvar. Det blev i alla fall ett riktigt bra träningspass med 2000 höjdmeter i benen och kroppen kändes bra och ett kvitto på att jag sköter träningen.

Glittertind

Från platån tittade Glittertind fram mellan molnen. Man kan se leden på bilden.

Platån

Efter första stigningen med 400 höjdmeter väntar en ca 5 km vandring över en platå och molen låg täta.

Mot Glittertind.

Vid sextiden på morgonen satte vi av mot Glittertind. En trekking på 18 km hade vi framför oss. Vädret var inget vidare och i första stigningen duggregnade det men vi kom snart fram till första snön.

Grillmästarn Calle!

När vi kom fram till Spiterstulen var vi hungriga som vargar och genast så försökte vi få fyr på engångsgrillen men nej, det ville inte ta sig i blåsten så vi fick ta fram tändvätska. Det blev tre hamburgare var..

Jotunheimen.

Hemma efter en tur till Jotunheimen i vårt vackra grannland Norge. Så här såg det ut vid ankomsten till Spiterstulens fjällstation.

Leden Glittertind/Galdhöpiggen

Packat å klart!

Nu e det färdigpackat och tidigt i morgon åker vi upp till Jotunheimen och skall ge oss på något berg. Mycket talar för att det blir Glittertind, är ca 18 km tor från fjällstationen Spiterstulen som ligger på 1100 möh. Det blir nästan 3000 höjdmeter på en dag så vi får se hur benen pallar. Min tanke om att klara både Galdhöpiggen och Glittertind på samma dygn har jag helt slagit ur hågen då jag inte har den fysiska status som krävs för en sådan uppgift.

Äntligen på väg!

Träningsvecka 28

En vecka med en del annat att önska tack vare förkylningens efterdyningar.

2x30 min löpning
1x60 min löpning
120 min styrketräning/löpning

Totalt 210 min.

Allt ovanstående i sakta mak.....

Vågen stannade på 85,5, -7,0 kg.

Ett väderfönster har öppnat sig i Jotunheimen och vi har börjat packa!

I väntans tider.

En envis förkylning är nu nästan borta. Har börjat träna igen så sakterliga med enbart löppass där jag hela tiden fokuserat på att inte driva upp pulsen för högt. Nu är fokus på att försöka pricka in så bra väder som möjligt för en tur till Jotunheimen. Det har varit riktigt dåligt där under en lång period.

Träningsvecka 27

Det blev inte som jag tänkt mig. Under måndagens pass på Billingen kände jag mig orkeslös och det fanns fog för detta då jag senare på kvällen åkte på en riktig förkylning med tillbehör, ont i halsen, feber etc. Detta har hängt i hela veckan så det har bara blivit promenader, utan packning, samt ett styrketräningspass nu på morgonen.

3x60 min promenader.
1x60 min styrketräning

Totalt 240 min.

Är klart på bättringsvägen och snart bär det iväg till Jotunheimen. Skall försöka pricka in bra väder om möjligt.

Träningsvecka 26.

En återhämtningsvecka med ett långpass inriktat på kvalitet.

1x60 min i Kinnekullebacken, 20 kg.
1x60 min styrketräning
240 min trekking 25 kg Kinnekulle 1200 höjdmeter.