Mendoza - Acklimatiseringsturen

I läger 3 på 4000 möh tillbringar vi 2 nätter.Helt fantastiska vyer, så bedårande vackert. Dags för en dagstur igen, denna gång upp till 4700 möh. Denna dag tycker jag att det känns lite bättre igen.

4700 möh med Aconcagua i bakgrunden.

Efter detta är denna del av expeditionen klar. Vi skall vara acklimatiserade för ca 4300 möh. För min del tycker att det inte riktigt gått som jag har velat men det är bara att komma igen.  Vid utmarsch från dalen har jag riktigt ont i halsen och tror att jag hostat sönder slemhinnorna men det visar sig vara något annat, mer i nästa del.

Avslutningsvis en bild på Martin, i Foppatofflor, på 4000 möh, götta sig i solens sken.

Mendoza - Acklimatiseringsturen

Innan mörkrets inbrott kom vi då till vår första lägerplats. Vi fick en genomgång om tälten samt köken och sedan var det bara att sätta igång med sysslorna. Hjärtat jobbade hårt och det kändes att jag inte var på havsnivå. Precis intill vår lägerplats har vi rinnande vatten som vi kan använda, tillsätter ett vattenreningsmedel och sedan är det klart att dricka. Vi ligger en natt på denna höjden och fortsätter sedan till läger 2 på 3500 möh där vi ligger tre nätter.

Läger 2
Från läger 2 gör vi dagen efter ankomst en dagstur upp till ett pass på 4200 möh där någon har släpat upp en gjutjärnsskylt för att markera gränsen mellan Chile och Argentina. Dit upp har jag det riktigt tungt, känns som jag inte har återhämtat mig riktigt då jag var sjuk mycket nära avresan. Det var bara att kämpa på.
På väg ner passerar jag på skrå i en brant med rullgrus och det bara släpper under fötterna och jag räddas av Jonas. Annars hade det slutat i en bäck 50 talet meter längre ner. Är helt urlakad när jag kommer tillbaka till lägret denna dag. Helt slut. Mina tältlagskamrater hjälper mig med mat och dryck.
Ingen power där inte!

Dagen därpå är det ytterligare en dagstur till en gammal gruva. Avstår denna tur på grund av att jag behöver vila efter gårdagen. Acklimatiseringen flyter inte på som jag vill, känner mig lite orkeslös och hostar vid ansträngning.
Dagen därpå lyfter vi till läger 3 på 4000 möh och där möter oss denna syn!

Giganten Aconcagua!

Under denna del av vår expedition får vi även bekanta oss med fenomenet Penitentes, istappar fast uppochner.

Mendoza - Acklimatiseringsturen

Avfärd från Mendoza med sikte på en dal nära Aconcagua, Gemelosdalen där vi skulle tillbringa 6 nätter på allt högre höjder. Vi blev avsläppta vi vägkanten och gick ner i en ravin för att ta oss över en flod med smältvatten. Lite krångligt var det men det gick bra.
Sedan bar det brant uppåt och hjärtat dunkade igång i en hiskelig fart, vi var ju faktiskt på 3000 möh.
Martin på väg upp!
Första stigningen avklarad och sedan vidare mot läger 1 på 3200 möh.

Mendoza - Acklimatiseringsturen

Vi var 9 expeditionsdeltagare samt 2 ledare som lämnade Sverige på Juldagen.

Efter ungefär ett dygns resande landade vi då i Santiago i Chile. Ut från flygplatsen och in i en rymlig buss och framför oss hade vi en vacker resa över Anderna med slutdestination Mendoza. Där skulle vi proviantera och köpa klättertillstånd. Det tog oss ca 1 timme att ta oss igenom gränsen mellan Chile och Argentina. Duktigt trötta anlände vi till vårt vandrarhem i Mendoza vid 19-tiden. In med alla packning och sedan ut på stan för att äta. Riktigt fina biffar i Argentina!. Min tältlagskamrat Martin hade inte fått sitt bagage och det var bara att hoppas på att detta skulle anlända dagen därpå. Mätta återvände vi till vandrarhemmet för att sova.

Vi gick till turistministeriet för att skaffa klättertillstånd vilket visade sig vara en krånglig och tidskrävande process. Tack och lov hade våra expeditionsledare, Jonas och Håkan, välbehövlig erfarhet och det underlättade. På eftermiddagen denna dagen samlades vi på taket för att dela upp all mat, tält, bränsle samt kök.. Faktum är att den totala matmängden skulle räcka för en person ett helt år. Fortfarande inga nyheter om Martins packning. Jag var riktigt orolig å Martin själv var helt lugn....

Klättertillstånd
Dagen därpå flyttades avfärden fram till 12,00 för ett sista försök att få tag i Martins packning. Håkan åkte ut till flygplatsen i Mendoza och Martin själv begav sig ut på stan för att hyra klätterutrustning. När han står i kassan och skall betala får han så ett sms där det står, jag har väskan! Packningen anlände till hotellet en timma innan avfärd. Jag blev superglad!

Reseberättelse.

Om någon dag eller så startar min reseberättelse. Den kommer vara i fyra delar:
Mendoza - acklimatiseringsturen
Uspallata - Aconcaguabestigningen
Reflektioner
Framtiden

Idag fick jag hem min väska, 23 kg smuts! (Tack för hjälpen Håkan!)

Hemma.

Vad skönt att vara hemma. Efter sju sorger och åtta bedrövelser kom vi iväg från Frankfurt strax innan midnatt i går. Problemet var isbildning och det var tredje gången gilt vi kom iväg, de två första blev inställda. Tyvärr inget bagage med hem, det kommer nog.

Tack för all support på bloggen och självklart kommer det en reseberättelse om ett tag. Nu dags för en kopp kaffe!

Vina del Mar

En hälsning från semesterorten Vina del Mar, Chilenska kusten. Riktigt skönt att sova på havsytans nivå igen, Frukosten är avklarad och längtar redan till lunchen!

Missade toppen, Hojdrekord!

Igar gjorde jag mitt toppforsok men avbrot pa 6400 moh,. Orsaken var flera som jag kommer ga igenom vid senare tillfalle. Jag ar nojd over mitt nya hojdrekord men besviken over att jag missade toppen. Dock ar jag helt overtygad om att mitt beslut om att vanda var helt ratt!. Nu sitter jag i BC och imorgon har vi en utmarsch pa 10 timmar.

Jag har klarat mig helt utan skador och langtar hem till de mina. Skall bli riktigt skont att aka till Chiles kust och vila upp sig efter detta aventyr. Skulle vara kul att vaga sig ocksa da jag tror att jag gatt ner 7-8 kg ytterligare.

Ha det bra och tack for alla inlagg!

Till min familj, saknar er jattemycket!

Basecamp Plaza de Mulas

Igar kom vi fram till BC efter en tuff niotimmarsvandring, 2 mil och 1000 hojdmeter. Ar nu pa 4300 moh. Soligt och fint med friska vindar. Imorgon lyfter vi mot Camp Canada pa 5000 moh och ligger dar en natt och sedan vidare mot Nido de Condores 5600 moh och tva natter dar, sista lagret innan toppstoten blir Camp Colera 6000 moh och sedan ar det bara att invanta fint vader a ga mot toppen.

Sag en kondor igar!

Alla ar friska och vid gott mod.

Saknar min alskade familj mycket! (allt ar bra!)

Tack alla ni som supportar pa bloggen!

Om 5-6 dagar borde jag kunna rapportera igen.

Tyst i bloggen?

Nu kommer det att bli tyst i bloggen under en tid. Imorgon börjar vi anmarschen mot BC Placa de Mulas som vi beräknas nå i övermorgon. Enligt obekräftade uppgifter finns det internet där och då rapporterar jag om läget. Vi måste godkännas av läkare i Confluencia samt BC för att få gå vidare upp på berget. Efter en vilodag i BC lyfter vi till Camp Canada på 5050 möh, vidare mot Camp Nido de Condores på 5600 möh där vi har en vilodag. Nytt lyft till High Camp Coldera 6000 möh. Sedan går vi mot toppen så fort vädrets makter tillåter det. Vi har tre möjliga toppdagar, 12-15 januari, start vid 05 på morgonen och sedan tar det ca 12-16 timmar upp till toppen och ner till Campo Coldera igen. Under toppturen behöver jag stegjärn och isyxa.

Rapporter kommer så fort det finns en möjlighet!

Återigen tack till alla er som skriver och ger mig energi, nu behöver jag den.

Största tacket till min familj som jag saknar och älskar mest av allt.

Sedan hoppas jag att Skara IK vinner sina matcher, jag har med mig tröja nr 6 som jag skall använda vid lämpligt tillfälle.

Stod en våg på apoteket, 77 kg visade den så jag tappar i vikt.

Mot toppen av Cerro Aconcagua även kallad den Vita Väktaren.

Pergite!

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3189597/images/2013/pic_50e787b9e087c30a54f53a5d.jpg" class="image">

Mot 7000 meter!

I morgon bar det ivag mot insteget till Aconcagua nationalpark. Vi skall kaka lunch dar och sedan blir det en fyra timmars vandring mot forsta lagret Confluencia. Dagen darpa vantar en maratonvandring, ca 10 tim till bacecamp Plaza de Mulas.Dar hoppas jag att jag kan uppdatera bloggen igen. Tyvarr har jag akt pa en rejal forkylning igen sa jag kakar aterigen antibiotika. Hela dagen i dag har vi packat och forsoker fa ihop logisten da vi har multransport av gemensamhetsutrustning till basecamp.

Saknar alla er darhemma!

Uspallata=Vila

Ack-turen ar avslutad efter en dag pa 3200, tre pa 3500 samt tva pa 4000 moh. Vi har gjort dagsturer upp till 4700 moh och skall darmed vara anpassade till en hojd motsvarande basecamp pa Aconcagua. Nu har vi tva dagars vila innan vi ater vander upp mot Anderna och giganten Aconcagua. Jag har sett henne under en veckas tid och det ar grymt hogt. Nu galler det. Mobilisera alla krafter jag har sa hoppas jag att na toppen mellan 12-15 januari.
Tack alla ni som kommenterar har pa bloggen, det ger mig energi!