Camp Canada 5050 möh

Från Base Camp väntar brant stigning till Camp Canada.

Base camp Plaza de Mulas 4300 möh.

Plaza de Mulas är Basecamp på normalleden där det finns en hel del bekvämligheter såsom internet, pizza och dusch. Man kan kort och gott säga att det är här den riktiga utmaningen och klättringen börjar.

Camp Confluencia

När vi är klara med vår acklimatiserings tur på ca 5 dagar är vi förhoppningsvis redo för Aconcagua. Under dessa dagar förflyttar vi oss upp till ca 5000 möh. Detta för att vänja oss vid hög höjd. Insteget i nationalparken är vid Puente del Inca, 2800 möh. Därifrån tar vi oss till vårt första läger Confluencia, 3400 möh.

Normal Route

En bild över normalleden med start i basecamp.

Här ståtar Aconcagua.

En geografibild som visar var Aconcagua. De närmsta dagar skall jag beskriva leden vi skall använda oss av, Normal Route.

Träningsvecka 21

Vad skönt med vackert väder i samband med träning. Känns som träningen rullar på och jag känner att även om jag vill öka kvantitet så räcker inte tiden riktigt till för närvarande. Längtar till semestern och därmed obegränsat med tid att träna.

1x45 min löpning
1x75 min löpning
90 min trekking +30 kg
90 min styrketräning + löpning
180 min trekking 20 kg i kuperad miljö.

Totalt 480 min.

Fullblodsbilar!

Saab 9-5 Turbo 6 Hirsch Performance 330 hk och Saab 9-3 Turbo X 305 hk.

Träningsvecka 20.

En vecka med lite mindre träning. Viktigt att inte hela tiden trappa upp utan jag behöver en och annan återhämtningsvecka.

2x30 min löpning
1x60 backträning
120 min backträning
180 min multipass löpning, cykel, trekking.

Totalt: 420 min.

Vågen visade 87,5. -5,0. Bara 5 kg kvar!

Tungt.

En bild på dagens packning, +30 kg. Riktigt tungt och svårt att hänga med frugan, utan packning....

Billingehusbacken.

Ännu ett stärkande pass i backe. Idag var jag för första gången och prövade mina benmuskler och kondis i Billingehusbacken. Riktigt brant när jag höll mig i högra sidan av backen. Helt ok pass i rikligt regn och dessutom lyckades jag halka och hamna i en riktig lervälling så jag fick lätta rejält på klädseln innan jag rattade hemåt.

Proteinbomb!

Ett litet tips på mellanmål efter en träning eller som sista mål innan sänggående. Kesella lätt och denna blandas efter behag med Fun light. Vips så har du fått en kalorisnål proteinbomb. Smakar utmärkt och som sagt, en riktig muskelbyggare. Tack Cecilia för tipset!

Träning ger resultat.

Har under ett par tre veckor inriktat mig på att bära riktigt tungt och idag testade jag att gå ner i vikt i samband med ett rätt så tufft pass i Kinnekullebacken. Ca 15 kg i lilla ryggsäcken och jag måste säga att det var riktigt lätt. Träning ger färdighet. Regnade hela passet men vad gjorde det, jag skulle ju bara upp å ner......
Skönt att få bekräftelse på att styrkan kommer.

Jag har fått frågan vad "Pergite" betyder och det är ett ord som vi använde när jag gjorde min värnplikt på Jägarbataljon K3 och då var vårt motto "Pergite" som betyder, Framåt!.

Träningsvecka 19

Jisses vad veckorna går fort och det är svårt att få tiden att räcka till arbete - familjen - Skara IK - eget välbefinnande i form att träning. Det känns som träningen ger bra resultat och att jag sakta men säkert bygger en bra kondition. Valde att korta ner långpasset idag till tre timmar å då hade jag "hare" sista timmen i form av min fru och hennes tvillingsyster, utan 30 kg packning som jag hade. Fick slita ont för att inte vika ner mig.

1x30 min löpning
1x60 min intervaller med nerjogg.
1x60 min styrketräning
1x180 min trecking varav 1 tim backe 30 kg.
1x180 min trecking 30 kilo.

Totalt 510 min.

Aconcagua

Träningsvecka 18

Ytterligare en bra vecka med två vilodagar som kändes nödvändiga. Istället för långpass med enbart trekking bestämde jag mig för att testa ett multipass med riktigt bra utfall, skönt med variation.

1x30 min löpning
1x60 min löpning
60 min styrketräning
210 min trekking 25 kg.
240 min multipass, löpning, trekking 30 kg samt cykel.

Totalt 600 min.

Vågen visade 87,8, totalt -4,7 kg.

Fystest.

Tänkte kort redogöra för innehållet i förra lördagens fystest. Ett fysteam från Mariestad riggade upp en hel del utrustning och sedan körde jag igång. De olika testerna var:

En bana skulle genomföras med ett antal enmetershäckar som skulle passeras både över och under på tid. Över var inga problem men vid underpassagerna kände jag mig duktigt stel och osmidig.

Farttest med mätning efter 10 meters respektive 30 meters löpning.

Stillastående hopp rakt upp för att mäta explosivitet.

Bänkpress (inga problem med 100kg)

Lodräta situps (där var jag helkass vilket betyder att jag måste ta tag i magträningen ordentligt)

Chinsdrag till hakan.

Beep test, konditionstest där jag körde "ända in i kaklet".

Mina testvärden spar jag och så skall jag jämföra dessa med nästa test som jag gör i september.

Mitt värde i detta är att jag fått reda på mina svagheter och kan jobba med dessa samt att det naturligtvis är en motivationsfaktor att veta att jag har ett nytt test om några månader.