Gott nytt ar!

Jag vill onska alla ett gott nytt ar. Om ett par timmar ger vi oss ivag. Det ar antligen dags. Vi har tyvarr fatt ett problem i gruppen da en av deltagarna inte fatt sin utrustning efter flygresan. Han ar ute och hyr ihop detta i skrivande stund. Det ar bara att losa problemen. Nu kommer det vara tyst fran mig ett tag da jag inte tror att det finns nagon tackning uppe i bergen. Aterkommer da det ar tekniskt mojligt.

Mot Anderna!

Idag har vi traffat pa den Argentinska byrakratin genom att skaffa klattertillstand. Det tog laaaang tid. Vi har packat och fordelat gemensam utrustning pa taltlagen. Klockan tolv i morgon aker vi mot Anderna for en sexdagarstur med succesivt hojda lager fran ca 3000 till 4000 moh och siktar pa att na en topp pa ca 5200 moh.

Framme!

En lang resa pa ca ett dygn innan vi val landade i Santiago. Darefter akte vi minibuss over Anderna, och fick en forsta skymt av Aconcagua. Kanns lite overkligt att jag skall till toppen. Har snackar vi inget litet berg utan en gigant som reser sig nara 7000 moh. Resan over Anderna tog ca 7 timmar innan vi till slut kom till Mendoza. Nu har vi varit ute och atit en sen middag och imorgon skall vi kopa klattertillsand. Pa fredag ger vi oss upp i en dal intill Aconcagua for att acklamatisera oss. Denna tur pagar i 5-6 dagar.

Mot Anderna!

Då är det dags för mig att ge mig iväg mot mitt mål i Anderna, Det skall bli spännande och det känns riktigt inspirerande. Jag är taggad och har gjort vad jag kunnat med min förberedelse. Nu väntar rutten Skara-Landvetter-Frankfurt-Sao Paolo-Santiago. En lång resa och jag hoppas jag kan sova en del på flyget.

Ett stort tack till er som supportat mig under det här året.

Önskar ett gott nytt år och avslutningsvis ett stort:

PERGITE!

God Jul!

Önskar alla läsare en god jul! Ät gott med nära och kära och ha en riktigt fin dag. Kanske kommer tomten.

Håller precis på och dubbelkollar packningen och visst kommer jag på saker som jag glömt.

Färdigpackat

Idag har jag packat, packat upp, packat igen..... När allt skulle ner i den stora väskan blev det lite problem med vikten. Väskan får väga 23 kg och det väger den precis efter lite trixande. Då e det tyvärr så att lilla ryggan som jag skall ha som handbagage väger för mycket så det blir till checka in i dunjackan med en hel del grejor i fickorna. Det gäller att vara innovativ....

Jag har fått frågan om hur det blir med bloggen under min resa. Jag skall försöka att hålla den uppdaterad så gott jag kan.

Pergite!

Motivation av Calle Lövgren.

Förväntningar.

Det har varit många lycka till de senaste dagarna, Känns nästan lite overkligt att det nu snart e dags att åka iväg.

Alla lycka till på vägen känns bra. Mina förväntningar är höga. Riktigt höga. Jag skall ta mig till toppen av Aconcagua, så är det bara. Delmål på vägen är jätteviktigt, det kommer jag änvända mig av, annars blir slutmålet så långt borta och stort. En dag i taget blir mottot, använda så lite kraft som möjligt varje dag e viktigt. Jag vet att jag måste mobilisera allt jag har för att klara detta så därför är det viktigt att ha kvar urkraften till toppstöten.

Vädret har varit riktigt kallt och blåsigt de sista dagarna på Aconcagua. -20 samt mycket starka vindar och därmed så kallt som -40 grader. Kylan är en sak men jag hoppas att vinden stillar sig när jag kommer dit.

Packningen sväller.

Ju närmare jag kommer avresan på juldagen ju fler saker ploppar det upp i huvudet på mig som jag behöver, eller tycker mig behöva. Blir spännande på söndag då jag skall packa, får jag med mig allt? Är jag beredd att bära allt? Idag fick jag så äntligen min solcelladdare till min Iphone. Skall fylla på denna med några böcker.

Sportshopen Grebbestad.

Jag vill så här strax innan jag ger mig iväg slå ett slag för det klädmärke som jag till stor del är utrustad med, från innersta lagret till det yttersta lagret. Swedemount är märket som håller måttet på ett alldeles utmärkt sätt. Gör gärna ett besök i deras nya butik i Grebbestad. En helt fantastisk sportaffär!

Tidplan

Här är en ungefärlig beskrivning för min resa.

Dag 1-3 Resa till Argentina samt proviantering.
Dag 4-9 Acklimatiseringstur med mål att nå ca 5200 möh.
Dag 10-11 vilodag.
Dag 12-24 Bestigning av Aconcagua.
Dag 25 Avslutningsmiddag i Santiago i Chile.
Dag 27 hemkomst till Sverige.

Vi har tre möjliga toppdagar och dessa ligger 12-15 januari där det hänger på vädret samt hur väl acklimatiserade vi är.

Packlista.

Här e min packlista inför Aconcagua:

Disksvamp
Foppatofflor
Bestick
Camelback 3 liter
2 enlitersflaskor samt foder till dessa.
Vandringsbyxor
Solskyddsfaktor 50
Försvarets hudsalva

Pergite!

Träningsvecka 50 - 1 vecka kvar.

Veckan började riktigt bra men på fredagen landade en präktig förkylning med halsont och lätt feber hos mig. Inte kul alls men bättre att den kom nu än om en vecka. Nu gäller det att kurera sig och vila sig i form. Provpackade igår och ryggsäcken landade på 18 kg exlusive 5 liter vatten. Då borde min personliga packning hamna på cirka 23 kg och sedan kommer mat, kök. tält till detta.

1x90 min cykel
120 min trekking 25 kg
Totalt 270 min.

Kämpa på!

Veckans måtto är, kämpa på. Nu börjar det ta emot en del. Har inget spring i benen om jag säger så. Avsikten med denna veckan är att träna mängd och ett rejält långpass innan veckans slut. Därefter skall jag återhämta mig, fylla på depåer innan det bär iväg till Anderna. Så här mitt i veckan är jag uppe i 270 min och målet är minst 700 min.

Det är bara att intala sig själv:

Pergite!

Träningsvecka 49 - 2 veckor kvar.

Vilken härlig dag det har varit, ett träningspass i strålande väder och ganska kallt. Perfekt för att testa utrustningen. Igår provade jag stegjärnen i Kinnekullebacken och dessa fungerade utmärkt trots lite löst underlag.
Fortfarande har jag inte provpackat, måste ta tag i detta. Testar vattesäcken på altan nu, om den klarar en dag utan att frysa. Glädjande nog har jag blivit markant bättre i knät sista veckan så när det drar ihop sig om ett par veckor så är jag redo. Knäskyddet kommer jag att använda som försäkring. En liten återhämtningsvecka blev det denna veckan.

1x30 min cykel
1x60 min styrketräning
1x120 min backe 30 kg
1x150 min trekking 30 kg

Totalt: 420 min

God helg!

Är inne i en rätt så begränsad träningsvecka av flera orsaker, mycket jobb och att jag skruvat upp träningsmängden rätt så många veckor i rad. Detta får bli en liten återhämtningsvecka inför nästa vecka som skall bli supertung mängdmässigt.

I morgon är det stegjärn på och en rejäl tur i kuperad terräng på det vackra Kinnekulle. 306 möh om jag inte minns helt fel. Även där finns det lite mindre syre att suga i sig än på havsytans nivå, ca 3% lägre. På toppen av Aconcagua är syrenivån ca 43%.

Trevlig helg.

Pergite!

Träningsvecka 48 - 3 veckor kvar.

Jepp, det blev en riktigt bra vecka med både kvalitet och kvantitet. Idag blev det ett tvåtimmarspass och ynka 5 km i skogen, det tar tid och är jobbigt att spåra i djup snö. Kollade vågen för skoj skull idag och den hamnade på 80,0, -12,5 kg sedan årsskiftet.

1x90 min styrketräning/cykel
1x60 min trekking 30 kg
2x120 min trekking 30kg
240 min trekking 30 kg

Totalt: 690 min

Snöstorm.

I morse var det riktig snöstorm, perfekt tänkte jag och åkte till Kinnekulle och körde ett pass i knädjup snö där jag spårade själv hela tiden. Vattenslangen frös och efter 4 timmar var jag helt slut och uttorkad. Stapplade in på Kinnekullegården och drack massor med vatten. Jael från Götene tidning var där och tog denna bild i backen.