Träningsvecka 4

Igår var Martin och jag i Falköping för ett trampa lite snö. Helt grönt i naturen men i backarna var det fortfarande snö. Liftarna var öppna. Vi fick tillåtelse att träna ett pass. I ca 2 timmar gick vi upp och ned. Full packning och storskor samt stegjärn. Vädret växlade, solsken å spöregn. Ett bra pass. Man får ta varje chans att träna med stegjärn för snart e våren här:)

2x90 min styrketräning/löpning
1x60 min löpning intervaller
1x120 min backträning 25 kg i säcken
1x120 min styrketräning/löpning

Totalt: 480 min

Summit!

17 januari klev Stefan upp på toppen av Aconcagua. 3 av 12 nådde toppen i gruppen och 3 fick flygas ut med helikopter. Starkt jobbat Stefan och jag ser fram mot att klättra Elbrus tillsammans:)

Träningsvecka 3

Så där ja, en rejäl uppryckning denna veckan. Energin är tillbaka. Kört ett par pass med full utrustning, ca 25 kg i ryggsäcken samt storskor/stegjärn på fötterna. Det har varit ett riktigt skönt väder, kallt men det är ju bara att klä sig därefter. Nu är det vindar från södra Europa som blåst upp till oss och snön är på väg bort, riktigt tråkigt.

2x120 min styrketräning/cykel/löpning
1x60 min styrketräning/cykel
1x90 backträning
1x120 backträning

Totalt: 510 min

Träningsvecka 2

En återhämtningsvecka får jag väl skriva;) Något annat kan det ju inte vara med ynka tre träningspass. Rättning i ledet måste det bli. Kommande vecka skall bli bättre.

Imorgon skall jag köra ett pass i Kinnekullebacken. Kallt men det finns ju bra kläder å pannlampa:) Frågan är om jag klarar mig med trekkingkängor eller om storskorna med stegjärn måste på. Testar nog med mina vanliga kängor.

Idag eller i morgon gör Stefan sitt toppförsök på Aconcagua. Vädret är bra men starka vindar enligt prognosen. Ca 13 m/sek och ca -16 grader, tar man med vinden så motsvarar kyleffekten ner mot ca -30 grader. Håller tummarna för att det går vägen och att han får kliva upp på högsta toppen i världen utanför Himalaya.

2x90 min styrketräning/cykel/löpning
1x120 min styrketräning/löpning

Totalt: 300 min

Träningsvecka 52-1

Hejsan där och god fortsättning. Nu är det ett tag sedan jag skrev i bloggen, skall försöka att skärpa till mig lite:) 2015 är slut och jag kan summera min träning så här långt. Jag har under året haft fokus på styrketräning och jag har fått de resultaten jag önskat mig. Jag nådde inte riktigt hela vägen fram med mitt mål att nå 80 kg men det saknades inte mer än ett par kilo. Från att ha haft fokus på styrka kommer jag mer och mer att fokusera på kondition samt uthållighet. 27 Juni åker jag till Ryssland och bestigning av Elbrus i Kaukasus.

Igår var jag uppe i Hallsberg och Martin och jag tog en fin tur i vinterlandskapet kring Kvarntorp. Vi satte ett fast rep i en brant backe med ca 45 graders lutning. Vi använde Jumar, stegjärn samt isyxa.

Igår pratade jag med en klätterkompis, Stefan, som är i Argentina och skall göra ett försök på Aconcagua. Han mådde bra i basecamp men vädret är riktigt kallt och blåsigt. Så här långt denna säsongen har det endast varit 4 dagar där någon kommit upp på toppen av den vita väktaren i väster. Håller mina tummar så att Stefan får en ärlig chans på toppen. Stefans blogg:

En bild som jag fått av Tina som nyligen nådde toppen av Kilimanjaro, bra jobbat!