Swedish Vikings, expedition Denali del 1

Flygresan till Anchorage gick helt enligt plan, efter stopp i Köpenhamn och Reykjavik landade vi så i i Anchorage vid 16,30 tiden. Tidsomställning -10 timmar.

Swedish Vikings:)

Taxi till hotellt och incheckning på hotell Aviator. Därefter till närliggande restaurang och en god köttbit. Sedan var krafterna slut och vi somnade tidigt.

Vaknade tidigt och gick till frukosten. Mycket gäster och ett sällskap av damer utmärkte sig på ett för dom negativt sätt. Dom formligen kastade sig över all mat som kom in. Dom rensade bordet kan man lugnt säga. En stor fruktskål kom in och det tog typ 10 sekunder sedan var den tom. Vi satt bara och tittade på dom.

Vi tog en taxi till REI för inköp av saker vi inte hade med oss. Snösåg, snöskyfflar mm. När detta var gjort var nästa stopp en stormarknad med livsmedel där pasta, bacon, korv, müsli, pepperoni mm inhandlades. Efter det styrde vi kosan mot vårt hotell och snart var det dags att checka ut och påbörja färden mot Talkeetna.

Vi gjorde ett stopp på vägen och köpte var sin smarrig macka på Subway. När vi närmade oss Talkeetna fick vi en fin vy över Alaska Range och Denali och gjorde ett snabbstopp.

Vi checkade in på Susitna River Lodge och där skulle vi bo tre nätter. Det var mycket plock med packning och fördelning av mat i portionspåsar. Vi gjorde även ett besök på kyrkogården för att hedra dom klättrarna som omkommit på Denali. Där sitter det en minnestavla med alla klättrarnas namn.

Den 24/5 på eftermiddagen anlände vi så till Walter Harper Rangerstation i Talkeetna. Där hade vi en obligatiorisk genomgång av klättringen och fick klart för oss vilka regler som gällde. Vi fick även 3 st CMC tunnor som var avsedda för "tvåan". I år fanns det endast en glaciärspricka i Camp 4 som man fick slänga skit i, allt annat måste tillbaka till Talkeetna.

Vi hade hoppats på att flyga ut redan samma dag men vädret var för dåligt.

Vi checkade ut från Susitna och flyttade all vår packning till Talkeetna Air Taxi. Fick allt vägt och vågen stannade på 119 kg. Med i denna vikt var inte bränslet till våra kök (3 gallon) samt 3 liter vatten var. Tung last alltså!:)

Vädret var inte bra den 25/5 och vi trodde inte att vi skulle komma ut till basecamp denna dag men på kvällen vid 19,30 fick vi klartecken. Äntligen! Snabbt ut till flygplatsen och in i planet. Vår utrustning var redan lastad.
Mot Denali basecamp!

Vid 21 tiden den 25/5 landade vi så i BC. BC chefen Lisa tog emot oss och vi fick våra pulkor samt bränsle till våra kök. Vi fick reda på att leden till Camp 1 var i utmärkt skick med starka snöbryggor och med detta med oss bestämde vi oss för att vi drar direkt mot C1. Det var ju ljust dygnet runt:) Varför ligga å slappa i ett tält när man kan få slita med nära 70 kg packning:) VI riggade våra slädar och grävde en cache där vi endast la en måltid samt blåbärssoppa. Vi träffar också Magnus från Helsingborg som också skall klättra Denali med RMI en guidad grupp. Riktigt go gubbe som vi träffar på under hela expeditionen.

Vid 22,30 tiden är vi så klara för avfärd från BC. BOB (Big Orange Ball) har försvunnit för dagen men det är fortfarande ljust. Det är rätt så kallt, gissningsvis ca -10. Vi håller ett gott tempo till C1 och kommer dit efter ca 4 timmar.
När vi kommer fram till C1 har vi bestämt oss för att sätta vårt läger så nära Ski Hill som möjligt på grund av att det är färre glaciärsprickor där. Vi har tur å hitta en färdig lägerplats och sätter upp vårt tält och säger gonatt vid 04,30.

Del två kommer inom kort, häng med:)