Träningsvecka 13

En vecka med riktigt bra träningsmängd men få pass. Passade på att ta några vilodagar innan avfärden till Jostedalen. Från ett vårigt Skara till Jostedalen och ca 1.5 meter snö:)
Vi anlände till Bretun vid 20 tiden på torsdag.
Det första momentet vi tränade på var att klättra uppför ett vertikalt rep med slingor å Stefan visade framfötterna.
När vi hade provat på detta satte vi oss i bilen och åkte ett kort stycke och tog på oss alla prylar inklusive snöskor. Efter en svettig anmarsch kom vi till ett brant ställe där vi provade att sätta säkring i form av snöankare.
Efter vi var nöjda och tyckte det satt bergfast testade vi det hela med att i full sula springa ner för backen och belasta ankaret maximalt, ibland satt det kvar och ibland inte:)
Därefter simulerade vi sprickräddning och satte ett Z-pully system och efter viss tankemöda lyckades vi få upp den nödställda.
Därefter kopplade vi in oss i replag och tränade mer med snöankare på utsatta ställen en vi tog en sista tur upp på en liten topp där vi intog lite energi och därefter gick vi ner igen.
På lördagen hoppades vi på bättre väder men tji fick vi, det regnade nästa hela dagen och vi hade en lång och mödosam anmarsch till glaciären Tufftebrenn. RIktigt besvärliga förhållande där snö brast ideligen trots att vi hade snöskor på oss.
Till sist var vi framme vid glaciären och studerade en lavin och fick prova på att gräva vilket var stenhårt, där vill man inte hamna.
Team Denali: Kenneth, Magnus, Stefan samt Martin. Ett riktigt gött gäng.
Nedstigningen blev utmanande med många fall. Efter ytterligare en natt tackade vi vår duktiga instruktör Adam och chefen Steinar för att vi fick komma dit. Sedan var det 10 timmars hemfärd.