Swedish Vikings, expedition Denali del 5

Meningen var att vi skulle ta en vilodag men det blev fyra. Vädret var inte med oss. Kallt å blåsigt gjorde att vi inte kom någonstans. Det började likna 2017 när vi blev kvar hela 9 dagar i C4 och inte fick någon chans på toppen. 
 
Vi snackar en del med vår nya Svenske vän Magnus som är med en guidad expedition med RMI. Under dessa dagar satt det fast en RMI grupp i C5 som ville ner å vi ville upp å ingen kom någonstans. RMI gruppen blev kvar 4 dagar i C5 på grund av vädret. Vi lyssnar på prognoserna och kvällen den 6/6 återvänder hoppet. Ett väderfönster kommer 8-9/6 och vi såg vår chans. Vi börjar förbereda en flytt till C5 dagen därpå. När vi så kliver ut ur tältet 7/6 har vinden mojnat men sikten är inget vidare. När så RMI (inklusive Magnus) börjar klättringen uppåt packar vi ihop våra grejor.
 
 
Mot C5! Innan vi börjar klättringen går vi bort till Baker Boys och kollar med dom. Jajjamen, dom gör sig redo. Vi börjar klättringen och jag försöker gå i RMI gängets spår då det är en hel del nysnö. Ibland tappar jag bort spåren och då blir det genast tyngre. 
Strax innan den stora glaciärsprickan tar vi ett break. 
Baker Boys passerar oss och vi strålar samman vid glaciärsprickan. 
 
Vid glaciärsprickan blir det ett fipplande från min sida för att ta mig upp. Det tar en stund och Baker Boys försvinner uppför de fasta repen. När jag väl är upp väntar jag in Stefan som "svingar" sig över sprickan. 
Vi börjar klättringen och det är lite spår att följa.
 
När vi kommit 1/3 av sträckan för de fasta repen träffas jag av en snöboll på hjälmen. Lyfter blicken och det börjar rassla ovanför oss och rätt vad det är träffas vi av en liten lavin. Inte stor men stor nog att ta bort alla spår och vips så var det lårdjupsnö som gällde. Dessutom så blev repet solkigt av snö och is vilket gjorde att jumaren inte bet ordentligt på repet. Jisses vad jobbigt det blev. Efter en evighet kommer vi äntligen upp på ridgen och vi är duktigt trötta.
 
Vi får kämpa som bara attan för att ta oss till C5 som vi anländer till efter nästa 10 timmar! Tanken var att vi skulle göra ett toppförsök dagen därpå men det är inte aktuellt efter den utmattningen vi hade sent på kvällen. 8/6 är en fin dag, vi softar å käkar på så bra vi kan. Det är strålande solsken och ca -20 grader. 
C5 5300 möh
Vi klämmer en påse frystorkat till middag. Pasta Bolognese, jojatackar, tvingar i oss påsarna. Detta blev den enda påsen frystorkat som vi käkade på hela expeditionen, behöver jag förklara vad vi tycker om frystorkat?:)
Nu var vi i alla fall vi fulla av energi/vätska igen och när vi sa gonatt visst vi,
 
I morgon gäller det, toppförsök på Denali! Äntligen får vi chansen!
 
Fortsättning följer...
 
Pergite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0