Swedish Vikings, expedition Denali del 4

Vaknar tidigt på morgonen. Efter en stund börjar det kurra i magen. Hmmm? Inget illamående men ett ökat kurrande. Vi käkar frukost och efter detta är det dags för en språngmarsch med en CMC i handen till vår "toalett" för att få ut det som trycker på. Inte bra men inget illamående. Det går en stund å så e det dags igen. Efter detta petar jag i mig några piller för att få ett stopp på det. Inte bästa starten på dagen å då skall vi klättra ca 1000 höjdmeter uppåt till C4.
 
När vi så startar ser vi några som i princip står still på Motorcycle Hill. Vi kommer snart i fatt dom och får då en förklaring. Dom ser ut att vara grymt tungt lastade alternativt kanske inte så bra kondis. Vi går förbi dom och är snart uppe på toppen av backen. Denna dag har vi åter våra pulkor efter oss. Det mesta av packningen ligger dock i våra ryggsäckar. 
 
Passerar WIndy Corner
 
Dagen flyter på hyggligt med tanke på magens haveri på morgonen och efter ca 6 timmar är vi åter i C4 och sätter ett läger i utkanten av C4. Det är gott om klättrare där och liv å rörelse. Mycket av snacket kretsar kring vädret som tycks var omöjligt att spå rätt. Vi bestämmer oss för att ta en vilodag för att jag skall få en chans att dricka/äta mycket igen. Magen känns i alla fall helt ok. 
 
Den 2/6 sätter vi så av mot C5. Vi skulle bära upp mat/bränsle för 6 dagar. Det såg ut att bli en riktigt fin dag och vi kände oss i bra form. 
 
Leden upp med Headwall. 
 
Leden startar med i stort sett platt mark för att sedan branta på rejält och sedan fortsatt brant hela vägen upp till den stora glaciärsprickan där de fasta repen började.
 
Stefan redo.
C4 nedan oss.
Vid insteget till de fasta repen.
Det tog en liten stund att manövrera sig över sprickan och jag var säkrad med min jumar samt karbin och sedan började klättringen av Headwall med en lutning på över 50 grader bitvis. 
Stefan kommer upp från Headwall på sista replängden. 
Där tar vi så en rast innan vi börjar klättringen mot C5 på den berömda ridgen. Stefan har vid det här laget börjat på dåligt. Smärta i magen som han känner igen och har haft tidigare. Vi kämpar vidare uppför ridgen. 
 
C4 långt under oss
Stefan sliter ont och mår sämre. Vid Washburn`s Thumb förslår jag att vi skall gräva en cache där och gå ner. Stefan vill fortsätta, hårding!
Washburn`s Thumb (bild tagen av Magnus, tack för bilden!)
Vi kämpar på uppåt och närmar oss C5 och Stefan blir allt sämre. Jag börjar bli orolig. 
Sista biten innan C5
Bara 100 meter innan vi kommer fram till stället intill C5 där vi skall gräva ner vår Cache spyr Stefan. Jag gräver ner cachen och vi sätter av nedåt. Jag är orolig för att Stefan skall få problem med balansen men så blir inte fallet. RIdgen är inget bra ställe om man har problem med balansen, vissa ställen är mycket exponerade. Han kämpar på fantastiskt bra med tanke på hur han mår. Vi tar en lång rast vid insteget till dom fasta repen. Sedan kämpar vi oss hela vägen ner till C4 och anländer dit efter 11 timmars slit. Guldstjärna till Stefan!
 
Efter det följde en välförtjänt vilodag.
 
Fortsättning följer...
 
Pergite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0