Expedition Denali del 4

Då var det dags att lyfta uppåt. Så långt hade vår expedition gått bra. Vi var friska och hela så när som på Magnus underläpp, som svarade på sol och kyla med att svullna upp med elaka blåsor. Dessa behandlades med zinkpasta samt försvarets hudsalva och lyckades hålla svullnaden hyggligt i schack. 
Planen var att bära upp en cache strax ovanför Windy Corner. Vädret såg hyggligt ut och vi packade mat, bränsle och en del personlig utrustning som vi inte behövde. I C2 droppade vi snöskorna och satte äntligen på oss stegjärnen. Nu skulle vi uppför Motorcycle Hill. En lång brant backe med ca 40 graders lutning på sina håll och även gott om glaciärsprickor. Efter någon timma var vi uppe på toppen av backen och där blåste det riktigt hårt, så mycket att våra guider tog beslutet av gräva ner cachen där. Uppenbar risk för förfrysningsskador. Sedan var det bara att knalla ner igen. 
 
Dagen därpå nytt försök och vi plockar upp cachen och fortsätter sträva uppåt och när vi rundar Windy Corner är det hyggligt väder. Vi sätter på oss våra hjälmar för det finns risk för stenras. Efter ytterligare någon timma sätter vi äntligen ner vår cache ett par meter ner i snön. Efter någon timma är vi åter nere i C2 och jag upptäcker att min kissflaska läcker:), tack och lov har jag den i en tät säkerhetspåse så det blev inga läckage i tältet;) Magnus blir min räddande ängel när jag får ta över en enlitersflaska av honom. Tack Magnus!
Stefan redo;)
 
 
Dags att lämna C2. Vi river lägret och gräver ner en cache vid C2. Vi optimerar vår packning och lämnar sådant vi inte behöver. Inte ett gram skall bäras i onödan. Vi börjar mödosamt ta oss uppåt och kommer fram till vår cache efter 4 timmars slit. Vi fördelar cachen och nu är vi riktigt tungt lastade. Järnspikar vad tufft det var när vi kämpade oss uppför de branta partierna å vi når Basin Camp efter ca 7 timmar. Vi ägnar där de närmaste timmarna åt att sätta vårt läger med allt vad det innebär och var faktiskt inte klara förrän solen gick ner och det blev säkert 10 grader kallare. Svinkallt och min -40 sovsäck fick bekänna färg.
Utsikten från Basin Camp 4400 möh
 
Fortsättning följer!
 
Pergite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0