Denali - The Great One

Igår tog jag beslutet, i samråd med min coach Johan, att börja trappa ned på träningen. Målbilden är halverad träning denna och nästa vecka för att sedan vila mig iform till expeditionen startar 11/5. 
 
Denali ligger i Alaska och tillhör bergskedjan Alaska Range. Berget mäter 6194 möh. Denali är Nordamerikas "Seven Summit".  Just bergets läge så långt norrut gör att lufttrycket är lägre än ett berg närmare ekvatorn. Lufttrycket och syremängden på Denalis topp motsvarar ett berg på över 7000 möh. 
 
Berget bestegs första gången 1913. Max 1500 klättrare per år tillåts göra ett försök att bestiga Denali. Ca 50% av de som försöker når toppen. Berget kallas också för världens kallaste berg vilket gör det ytterst svårt med vinterbestigningar. Det är inte ovanligt med temperaturer på -40 grader på sommaren vilket ställer extremt höga krav på utrustningen. I skrivande stund är det ca -35 på toppen och lägger man på vindeffekten blir det hela -55 grader. Våren är på väg in och det är bara att hoppas på det blir varmare. Många säger att berget är lika tufft som Mount Everest, kylan samt att det inte finns någon support på berget. När vi lämnar BC kommer vi ha ca 30 kg i ryggan och en pulka med ca 25 kg som vi skall dra upp till ca 3500 möh. Därefter blir det brantare och vi droppar pulkorna och ersätter snöskorna med stegjärn. 
 
Jag längtar dit, längtar efter att pröva min förmåga, längtar efter vyerna och att slita ont. Det är det mina förberedelser gått ut på. Nu är det dags att se om jag gjort jobbet:) Å så e jag naturligtvis sugen på att nå toppen:)
 
Min klätterkompis Peter är i Nepal och gör ett försök att nå toppen på alla bergs moder, Mount Everest. Hans schema pekar mot toppdagar i slutet av maj. Tänk om vi gör våra försök samtidigt:) Följ Peters blogg: 
 
http://www.happyhiker.se/
 
Pergite!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0