Martit Björgen 4x4!

Så sitter jag här framför datorn med mjölksyra i benen. Det är Marit Björgens fel:)
 
En sak som jag har ändrat på inför nästa expedtion är att jag tonar ner styrketräningen och lägger lite mer fokus på konditionen. Det är är den gode Marit kommer in i bilden. Träningsmetoden är en av sanningarna bakom det Norska framgångarna i skidspåren.
 
Nu åker ju inte jag skidor men metoden verkar fungera på mig också:) Utförandet ser ut på följande sätt. 4x4 min intervaller med 90-95% av maxpuls, mellan varje intervall är det 3 minuter med 70% av maxpuls. Effekten skall vara att att man ökar sin syreupptagningsförmåga med 0,5% per pass. Efter 20 pass har man således höjt sin syreupptagningsförmåga med 10%. Låter väldigt effektiv och då jag kört detta i tre veckor har jag en bit kvar till 20 pass. Jag kör detta 2 gånger i veckan och min känsla är att det ger resultat. Det är ett riktigt tufft träningspass som kräver fokusering och pannben, det är inte direkt behagligt att ligga nära maxpuls:)
 
 
Så, 2 gånger i veckan säger jag till mig själv, ok Marit, nu kör vi igen:)
 
Pergite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0