Toppstöt! Del 10 + Film!

Det hade börjat ljusna ute, pannlampan behövdes inte. Jag hade problem att få på mig mitt ena stegjärn, stress stress, is hade frusit fast på frontklacken på storskon. När stegjärnen väl var på var jag sist att lämna lägret. Det var kallt, ca -10 och jag frös om händer och fötter. Ganska snabbt var jag ifatt Cathrine och Micke som stod och höll på med något. Jag passerade dom och tog sikte på Martins rygg ett 50 tal meter framför mig. När jag var ifatt Martin hade jag inte blivit varmare om händerna utan snarare började känseln försvinna. Jag passerade Martin och tog sikte på klungan framför mig  och Martin ropade, -spräng dig inte!
 
Men vi tar det från början, natten hade understundom varit riktigt blåsig. Några gånger hade jag somnat till så det blev nog ett par timmars sömn i alla fall. 02,50 började jag klä på mig sakta. Alla kläder, vatten samt innerskorna till kängorna låg i botten på sovsäcken. Vid 03 var alla i tältet vakna. Vi käkade lite kex och choklad för att få något i magen. Micke kollade tempen ute och den var precis i gränslandet mellan skaljacka och dunjacka. Jag valde det senare samt fingervantar, så här i efterhand skulle jag börjat med mina tumvantar. Till slut var vi alla ute ur tälten och på med klättersele, stegjärn och göra sig redo, dom som var färdiga först stod ju och frös så till slut startade gruppen vandringen å då stod jag och fipplade med stegjärnen. 
 
Martins ord ekade i huvudet, gick jag för fort?, jag tyckte det kändes bra och borrade ner huvudet och trampade på vickande och viftande tår/händer. Efter en stund var jag ifatt klungan och efter ca 1 timme tog vi vår första rast å samtidigt kom de första solstrålarna å värmen med dessa. Jag hade en riktigt bra känsla i kroppen, det här skulle bli en riktigt bra dag. 
 
Jonas
 
 
Vi strävade vidare uppåt och tog en andra rast och solen värmde gott, händer och fötter återvände till fullo. Ett par klunkar vatten och ett par klunkar Resorb samt snickers denna rast. 
Magnus sänder positiva vibbar:)
Vägskälet öst-västtoppen
 
 
Vi fortsatte uppåt och kom snart till vägskälet om man skulle till östra eller västra toppen. Här väljer Cathrine att gå mot den östra som ligger tre timmar närmare. Vi övriga börjar den mödosamma traverseringen mot sadeln mellan öst och väst toppen. Vi knyter in oss i rep och det är löst och jag halkar mycket. Det är bitvis mycket brant nedanför oss så det gällde att hålla sig på benen. När vi kom ner i sadeln var det helt platt och ett fantastiskt väder. Solen värmde så skönt och det var ner med väska och en dundergel. Andreas fick lite assistans av Micke för att få liv i ena foten. 
 
 
Efter en lång rast börjar vi traversera till huvudleden som vi når efter en stund och det brantar till rejält.
 
Det var här det skulle sitta fasta rep men de var puts väck. Det går inte att gå rätt upp utan vi får gå med översteg för det är så brant. Väl uppe för branten tar vi en välförtjänt rast. Vilket utsikt! Fantastiskt!
Micke, Janne, Peter samt Andreas
Magnus, sprider positivism, som vanligt:)
Olga,  traversen som vi kom ifrån till vänster och en led till östtoppen rätt upp.
 
Nu hade vi bara 150 höjdmeter kvar till toppen och ingenting kunde stoppa oss. Vi strävade framåt med beslutsamma steg. Rätt vad det var fick vi syn på toppen, äntligen! Jag väntade in Martin så vi gick den sista biten tillsammans. 
 
Sista stegen
 
 
Yeeeeeeeees! Upp på toppen klev:
 
Cathrine!
Micke!
Stefan!
Christoffer!
Magnus!
Tomek!
Jayesh!
Peter! 
 
Jonas och Andreas!
Martin!
Janne!
 
Kenneth!
 
Ja jäklar vad gött det var. När vi stod där på toppen tittade jag bort mot östra toppen och såg 2 personer där, mycket riktigt Cathrine:) Vi var på toppen ca 30 minuter innan vi vände nedåt. Rätt så snabbt var vi nere vid Mike's Place (Lenz Rocks) och rev lägret. Ett åskoväder drog förbi och skrämde i alla fall mig duktigt. Väl nere i HC käkade vi och packade ihop hela vår utrustning och sedan styrde vi kosan mot BC dit vi anlände vid 20-tiden. Det var en riktigt tuff dag, 850 höjdmeter uppåt och hela 3150 nedåt. Vi käkade sen middag och sedan var det dags att slagga. 
 
GPS-logg från toppstöten:
 
 http://www.movescount.com/moves/move113432751 
 
Imorgon kommer avslutningen på denna reseberättelse.
 
En fantastisk film från expeditionen gjord av Magnus, se och njut!
 
https://vimeo.com/176933825
 
Pergite!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0