Träningsvecka 29 - Jotunheimen!

Igår kom jag hem efter en fin tur till Jotunheimen i Norge. Trötta efter en lång bilfärd kom vi fram till Spiterstulen. Dagen därpå var det lite lätt regn och lite blåst. Vid 08,30 var vi färdigpackade och började vår klättring uppför Galdhöpiggen, Nordens högsta topp 2469 möh. På cirka 1750 möh började det snöa och blåsten ökade. Vi strävade uppåt och på 2100 möh möter vi en hel del som avbryter sina toppförsök. Ett par har faktiskt blåst omkull högre upp på berget. Kastvindarna är lömska och man är mycket exponerad för vind högre upp. Vi tar det självklara beslutet att vända. Så surt det var men säkerheten går först. 
 
Dagen därpå har vi en vilodag och går en tretimmarstur i området kring Spiterstulen. 08,30 dagen därpå gör vi ett nytt försök på Galdhöpiggen och vädret är bättre. En hel del sol som gör att jag svettas floder. Efter en korv och bröd på toppen börjar vi nedstigningen och till slut är vi nere i Spiterstulen. Det var en rolig men slitsam dag. 
 
Martin var med på turen och hade med sig sina kompisar Jimmy, Jonas samt Timmy. För dom tre sistnämnda var det deras första fjälltur och dom gjorde ett toppenjobb. 
 
1x60 min styrketräning
1x120 min backeträning
1x360 min bergsbestigning
1x180 min vandring. 
 
Totalt: 720 min
 
Pergite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0