Jotunheimen!

Bestigningen startades i Skara 02,00 på natten då Stellan plockade upp mig och vi drog i väg. Efter några korta pauser var vi äntligen framme i Spiterstulen och började vår bestigning strax efter klockan 11,00. 11 plusgrader och mulet.  Det börjar först med en stigning på 400 höjdmeter och därefter kom vi upp på en platå. Vi traskade på över den 5 km långa platån innan vi stod vid foten av själva Glittertind. Nu väntade 800 höjdmeter i ett enda långt svep. Vi fyllde på med russin å andra godsaker och körde igång. Det är riktigt brant på sina ställen men leden är fint uppmärkt så det var inga missöden på vägen upp. Slitigt var det och vi tog pauser och fyllde på med sportdryck. 
 
När det är ca 300 höjdmeter kvar börjar snöpartiet och temperaturen är ner kring nollan. Skaren bär inte utan vi trampar ideligen igenom ner till knäna. Takten blev 20 steg å stanna och flåsa. Här ställer Stellan den obligatoriska frågan, varför gör vi detta Kenneth? Vi pratade lite om skönheten och vad gott det skall bli att nå toppen å så fortsatte vi. Det var riktigt jobbigt i sista branen men snart plattade det ut och vi gick på skrå och möttes av Glittertinds vackra topp. Stellan sa att det är ju minst 2,5 km dit och tar minst 30 min dit och jag sa att det tar max en kvart. 11 min tog det innan vi stod på toppen helt ensamma. Kramar och glädjeyttringar innan vi insåg att det var svinkallt. Kanske ner mot -10. Mössa och andra kläder på. Höjdmätaren visade 2495 möh, mer om det en annan gång, jag trodde att jag hade ett sensationellt avslöjande! (Galdhöpiggen 2469 möh)
 
 
 
Efter 15 min på toppen vände vi nedåt. 50 höjdmeter ner får jag kramp i höger lår. Under 1 min blev jag orolig men lyckades gå bort det och sedan gick vi 800 höjdmeter ner i ett svep innan vi tog ny rast. Det gick riktigt sakta över platån och ännu saktare ner de sista 400 höjdmetrarna ner. 
 
Gött! Vi klarade det. Skönt att få lite mat i magen efter ett gott dagsverke. 
 
Dagen därpå övervägde vi Galdhöpiggen men kom efter fram till att göra en dagstur in i dalen istället. Blev en vacker 4 timmars tur och var precis lagom. 
 
Pergite!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0