Breaking News!

När vi var i Jotunheimen senast var målet att jag skulle mäta höjden på Glittertind. I litteraturen är höjden angiven till 2452 möh. Denna höjd avser det fasta berget, till detta kommer en glaciärkappa och då når höjden upp till 2464 möh. Men stämmer detta? Envisa rykten har under många år angett att Glittertind är högre men har oförtjänt fått stå i skuggan av Galdhöpiggen, 2469 möh. Varför kan man fråga sig? Kanske finns det en bergsmaffia i Norge? 
 
När vi startade vår bestigning kalibrerade jag min höjdmätare i klockan med en gps. Min klocka visade 50 meter för mycket och det var bara att knata upp för berget så skulle jag få svaret. 
 
På toppen visar höjdmätaren sensationella 2545 möh, vilket då byter en verklig höjd på 2495 möh när jag dragit av 50 meter. En sensation är ett faktum. Alla rykten är sanna! Glittertind har förvägrats sin roll som Nordens högsta berg. Norska folket är förda bakom ljuset! Dags att ringa Stoltenberg?
 
Stellan och jag har en lång diskussion om detta när vi kommit ner och detta kan ju inte gå obemärkt förbi. Rätt skall vara rätt. Vid ett besök i receptionen berättar jag om min sensation och berättar att jag kalibrerat med gps. Hon innanför disken tittar på mig surt och utbrister, -då e det fel på din utrustning! Hon är med i bergsmaffian tänker jag och droppar av. När vi senare grillar på kvällen pratar vi ytterligare om detta. Stellan föreslår att jag skall göra en kontrollkalibrering. Vi står på 1115 möh och jag slår på klockan å den rackarn visar 1200 möh. Bevisligen 85 meter över havet och således hade jag fel.......
 
Det går inte att lita på höjmätaren i klockan.
Pergite!

Kommentarer
Postat av: Johan W

Hahaha :)) det var en rolig historia!!! Så nära att skriva in dig i historieböckerna ... Bra jobbat, ändå. Du borde fått åtminstone lite erkännande i receptionen.
Vi ses och hörs / Johan

2013-07-27 @ 11:17:35
Postat av: Kenneth

Jo men visst! Håller med dig om hon i receptionen. Hon måste tyckt att jag var helt bäng....

Pergite!

2013-07-27 @ 19:23:57
Postat av: Stellan

Kenneth
Hoppet finns kvar. Mig veterligen kontrollmätte vi aldrig de 1115 med din gps.
Stellan

2013-07-30 @ 21:13:43
Postat av: Kenneth

Det e rätt Stellan. Jag hade drömt det. Glittertind e högre och jag skall bevisa det!
Hoppas du har det bra på Kos!
Pergite!

2013-07-31 @ 14:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0