Reflektioner

Ju mer jag landar efter en upplevelse ju mer funderar jag på om jag gjorde rätt saker mm. Jag har kommit fram till några slutsatser gällande min Expediton Aconcagua.
 
-Min träning under året var bra. Om jag skulle göra om något där så skulle jag lägga på ett pass styrketräning i veckan för att bygga muskler, det är nämligen det som ryker på berget.
 
-Klart underkänt när det gäller min förmåga att packa. Hade med mig en del onödiga grejor samt för tunga grejor. Exempelvis försvarmaktens dubbelsovsäck väger 3 kg. Nuturligtvis skulle jag valt en säck på strax över 1 kg. När jag tänker igenom min packning så kan jag ganska enkelt identifiera 5 onödiga kg. Varje gram räknas på berget och det tog jag inte på allvar innan jag åkte.
 
-Missade toppförsöket. Jag får nog kalla mig "hobby" bergsbestigare och i begreppet bergsbestigare ingår tyvärr just "missat toppförsök". Klättersäsongen på Aconcagua startade  i Nov och fram till det vi åkte därifrån hade 6000 personer gjort ett försök, 750 nådde toppen vilket betyder en framgångsratio på ca15%. Jag har missat toppar förr och har så snart jag kunnat åkt dit igen för nytt försök (och lyckats), dessa har då legat inom 80 mil från där jag bor. Aconcagua ligger 1250 mil hemifrån och således går det liksom inte att åka dit några dagar, tyvärr. Berget står kvar och väntar på mig.
 
-Hålla sig frisk e viktigast, behöver inte säga mer.
 
-Nu vet jag vad som krävs för att nå toppen på Aconcagua och det skrämmer mig inte. Däremot har jag mycket stor respekt för berget då det är högt, riktigt högt.
 
-När jag var på berget saknade jag min familj otroligt mycket, det var understundom riktigt tufft. Nu e jag hemma igen och har kommit in i vardagslunken igen å vad saknar jag då. Jo, enkelheten och tjusningen på berget. Jag saknar vyerna, slitet varje dag samt mina kompisar.
 
-Kommer jag åkta tillbaka till Aconcagua igen?, som det känns nu e jag där inom två år igen för ett nytt försök. Förhoppningsvis från andra sidan berget denna gången. Slipper jag gå samma väg igen....
 
-När jag efter hemkomst började träna igen så var det riktigt kul. Kondisen är fantastiskt bra. Detta beror på att jag har miljontals extra röda blodkroppar som transporterar mitt syre.
 
-Lockas du av natur och i synnerhet berg med sköna vyer? Kontakta mig så får du fina tips. [email protected]
 
Nu väntar löpning 7 km.
 
Pergite!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0