Colfluencia - Plaza del Mulas Basecamp 4300 möh

På morgonen optimerade jag min packning, fick med sovsäcken med mulåsnorna och slängde en del som jag inte ansåg mig behöva samt endast 3,5 liter vätska. Uppskattar att den nya vikten landade på ca 22 kg. Detta var superviktigt för att jag över huvud taget skulle ha en chans att nå BC. Dagens etapp (8-12 timmar) gick igenom en lång flodbädd som aldrig tog slut och efter ca 3 timmar tog vi lunch, var då duktigt trött men fick förnyade krafter av en enkel soppa, konstigt men så var det. All stigning kom på slutet å det var brant och tunn luft. Efter 9 timmar anlände vi till BC och jag tänkte, än e jag inte död, jag klarade på ren jävla vilja! Nu väntade två nätter i BC. Absolut nödvändigt för min del då jag var rätt så tagen efter min andra obligatoriska läkarkontroll. Syresättning 90% och övriga värden bra men han ville inte sluta lyssna på min vänstra lunga och bad mig andas djupt upprepade gånger. You have a bronkit sa han. Han tyckte jag skulle ta det lugnt och försöka andas in vattenånga. Jag fick i alla fall klartecken att fortsätta uppåt. Bronkiten var mitt minsta problem tyckte jag.
 
Aconcagua sydtopp visade sig under vår vandring.
 
Det fanns dom som slet värre, mulåsnor med vår gemensamhetspackning.
 
Gamla hotellet, krossat av lavin.
 
 
Basecamp Plaza del Mulas 4300 möh
 
Världens högst belägna hotell ligger någon km från BC
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0