Högst i Norden?

I litteraturen kan vi läsa att Galdhöpiggen med sina 2469 möh är Nordens högsta topp. Glittertind har 2452 möh som angiven höjd. Det finns dock delade meningar om vilken topp som är högst och detta beror på att toppen på Glittertind består av en glaciär. Jag har varit på bägge topparna med min klocka som har höjdmätare och den visade att Glittertind är några få meter högre. Klockan kan ju i sig visa fel så jag har bestämt mig för att en gång för alla ta reda på fakta. Detta gör jag genom att ta med mig en gps och besöka topparna samma dag. Planen är att bestiga bägge topparna samma dag med fjällstationen Spiterstulen som startpunkt 02,00 på natten, toppen på Galdhöpiggen 06,00, tillbaka spiterstulen 09,00, toppen på Glittertind 15,00 och åter till Spiterstulen 19,00. Det är en utmaning som heter duga, vet inte ens om jag pallar men skall göra ett rejält försök. Om man skall bestiga endast en topp, vilken skall man då välja? Utan tvekan Glittertind som är en mycket trevligare tur med en riktig alpin topp. En vacker dag är det säkert ett hundratal personer som går mot toppen på Galdhöpiggen medan endast ett handfull väljer Glittertind. Varför?, jo Galdhöpiggen är ju högst!, eller hur är det nu med det????
Bilden är från toppen av Glittertind.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0